Warianty tytułu
Segmentation of Food Consumers as Strategy of Competitiveness in the Market Place
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest omówienie różnorodnych kryteriów segmentacji konsumentów żywności, użytecznych dla jednostek realizujących koncepcję koncentracji jako strategii konkurencji.
The main objective of the article was a presentation of alternative methods of competing in the food market. Apart from pricing, other methods embrace: variation and concentration. Market segmentation is a methodological instrument of competitiveness focusing on variation and concentration. In the article the author discussed various criteria which are applied in the segmentation of the market, and presented examples of the criteria most commonly applied with respect to a concrete product (instant cereal for children), customers (their social and economic makeup), behaviour patterns of shoppers (segments: emotional, special, anxious, independent). The author emphasized that segmentation as a strategic conception of a business expansion must be economically justified both by the business's potential as well as market potential. In the final conclusions the author specified the aims of segmentation and conditions that must be fulfilled to carry it out. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
13--22
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa 1992.
- Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing, PWE, Warszawa 1992.
- Kohls R.L., Uhl J.N., Marketing of Agricultural Products, 7-th ed., Macmillan Publishing Company, New York 1990.
- McDonald M.H.B., Marketing Plans, Granfield School of Management, 2-nd ed., July 1989.
- Podstawka K., Strategie konkurencyjne przedsiębiorstwa, "Businessman" 1991, nr 6.
- Porter M.E., Strategia konkurencji, PWE, Warszawa 1992.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000000905