PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1994 | nr 432 | 15--24
Tytuł artykułu

O niektórych społecznych przesłankach akceptowania jakości wyrobów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
On Certain Social Premises for the Acceptance of the Quality of Products
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule autor starał się pokazać jak niektóre przesłanki psychologiczne i socjologiczne mogą wpływać na oczekiwaną jakość wyrobu i wykazać, że są one jednym z czynników powodujących różnicę pomiędzy jakością wyrobu, a jakością oczekiwaną przez nabywców.
EN
The paper presents certain social premises that can influence the acceptance of the quality of products. The intentation of the author was to show that they are the factors that bring about the difference between the quality of a product and the quality expected by consumers. It happens that even the best product or a product the introduction of which was proceeded by careful market research is not accepted by consumers. The expected quality is, among others, affected by inner conditioning of a possible consumer (psychic and personal factors), and cultural and sociological factors. The influence of these factors is outlined in connection with the theory of diffusion. Some difficulties connoted with forecasting the behaviour of consumers as regards the acceptance of the quality of products are also presented. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
15--24
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Assael H., Consumer Behavior and Marketing Action, Kent Publishing, Boston 1987.
  • Cox W., Product Life Cycles as Marketing Models, "The Journal of Business" 1967, nr 4.
  • Cunningham W.H., Cunningham J.C.M., Swift Ch.M., Marketing. A Managerial Approach, South-Western Publishing Co., Cincinnati 1987.
  • Cykle życia wyrobu podstawą planowania produkcji, IOPM, Warszawa 1975.
  • Duliniec E., Postępowanie nabywców towarów konsumpcyjnych w krajach o gospodarce rynkowej. Analiza marketingowa, Monografie i Opracowania SGPiS, Warszawa 1986, nr 204.
  • Gilbert D., Kahl J.A., The American Class Structure: A New Syndesis, Dorsay Press, Homewood 1982.
  • Groocock J.M., Qualitatsverbesserung, Mc Graw - Hill Book Company GmbH, Hamburg 1988.
  • ISO 8402 : Quality. Vocabulary.
  • ISO 9004: Quality management and quality system elements - Guidelines.
  • Jakość i certyfikacja w gospodarce rynkowej. Materiały konferencyjne, CBJW, ODKT RS NOT, Fundusz FAHRE, Popowo 1992.
  • Juran J.M., Gryna Jr F.M., Jakość, projektowanie, analiza, WNT, Warszawa 1974.
  • Katz E., Levin M.L., Hamilton H., Traditions of Research on the Diffusion of Innovation, "American Sociological Review" 1963, nr 2.
  • Kotler P,. Marketing Decision: A Model Building Approach, New York 1971.
  • Kotler P., Marketing Management, Analysis, Planning, Implementation and Control, Prentice - Hall International, Inc., New Jersey 1986.
  • Lisiecka K., Jakość i marketing, "Problemy Jakości" 1991, nr 1.
  • Maslow A.H., Motivation and Personality, Harper and Row, New York 1954.
  • Mayers J.G., Marketing, McGraw - Hill, New York 1986.
  • Robertson T.S., Zieliński J., Ward S., Consumer Behavior, Scott, Foresman and Co., Glenview 1984.
  • Rogers E.M., Diffusion of Innovations, Free Press, New York 1962.
  • Scoell W.F., Gultiisan J.P., Allyn and Bacon, London 1988.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000000978

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.