PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1995 | nr 454 | 61--74
Tytuł artykułu

Sociology of the work of art : Initial conditions and model of analysis

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Socjologia dzieła sztuki (Założenia i model analizy)
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Zamiarem tego artykułu jest prezentacja modelu socjologicznej analizy dzieł sztuki. Punktem wyjścia jest negacja możliwości socjologicznej interpretacji dzieła sztuki w jego kształcie historycznym, wynikająca z niemożności dookreślenia charakteru czynników warunkujących twórczość artystyczną. Konsekwencją tego jest uznanie możliwości interpretacji dzieła sztuki jedynie w jego kształcie współczesnym oraz określenie jego cech ontologicznych. Wykorzystując niektóre elementy teorii dzieła sztuki R. Ingardena (koncepcja konkretyzacji i autonomii dzieła sztuki) oraz teorii semiologicznych (znakowa struktura dzieła sztuki) autor opisuje dzieło sztuki jako: 1) przedmiot autonomiczny, 2) współczesne wobec wszelkich rzeczywistości, 3) potencjalnie wieloaspektowe, 4) całościowo nie- przekładalne, 5) mogące być traktowane jako komunikat. Następnie, po zdefiniowaniu procesu percepcji dzieła sztuki jako nieograniczonego czasowo dialogu odbiorcy z dziełem, autor buduje model analizy złożony z czterech etapów. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
61--74
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Benveniste E. (1969a), Semiologie de la langue, "Semiotica", No. 1.
  • Benveniste E. (1969b), Semiologie de la langue, "Semiotica", No. 2.
  • Gadamer H-G. (1967), Kleine Schriften II. Interpretationen, J.C.B. Mohr, (Paul Siebeck), Chapter I; Asthetik und Hermeneutik, Tubingen.
  • Ingarden R. (1973a), The Cognition of the Literary Work of Art, Northwestern University Press Evanston.
  • Ingarden R. (1973b), The Literary Work of Art. An Investigation on the Borderlines of Ontology, Logic and Theory of Literature, Northwestern University Press Evanston.
  • Mannheim K. (1977), Ideology and Utopia. An Introduction to the Sociology of Knowledge, A Harwest Book, Harcourt, Brace and World Inc., New York.
  • Schuetz A. (1953), Common-sense and Scientific Interpretation of Human Action, "Phylosophy and Phenomenological Research", vol. XIV, Sept., No., 1.
  • Tatarkiewicz W. (1980), A History of Six Ideas. An Essay in Aesthetic, Warsaw: PWN, Martinus Nijhoff, The Hague-Boston-London.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000001522

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.