PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1996 | z. 26, nr 740 | 141--170
Tytuł artykułu

Badania marketingowe

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Marketing Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawione zostały najważniejsze problemy związane z organizacją badań marketingowych w przedsiębiorstwie. Punktem wyjścia jest określenie celowości prowadzenia takich badań przez przedsiębiorstwa lub wyspecjalizowane agencje badawcze oraz ich zakres przedmiotowy i funkcje. Zasadnicze kwestie koncentrują się wokół stosowanych form, metod i instrumentów pomiaru danych. (abstrakt oryginalny)
EN
Market research is a valuable management tool that can contribute to the decision - making process in all aspects of marketing activity. It is used by those who provide goods and services to keep themselves in touch with the needs and wants of those who buy and use those goods and services. Research designs can be classified in various way; a widely used method identifies them broadly as: explanatory, descriptive and causal. A company may choose to conduct a research study by using its internal personnel or, on other occasions, it may employ an outside marketing research agency.The research process usually consists of a series of five steps which cover: research design, data collections, editing, coding, tabulation and preparatory introduction of data, data analysis and evaluation, research reporting, but one can find many other more detailed approaches. Special attention should be given to main sources of data (primary and secondary) as well as research methods and instruments, i.e.: sampling, questionnaires, interviewing, scaling, panels, testing and so on (the survey of them is presented in this paper). They provide the raw material, i.e. data, and the role of marketing researchers is to identify significant relationships and discuss them clearly and objectively in connection with the specific problem of the research. (original abstract)
Rocznik
Strony
141--170
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing, PWE, Warszawa, 1992.
  • Chisnall P.M.: Marketing Reasearch, McGraw-Hill, England, 1992.
  • Duliniec E.: Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa, 1994.
  • Lancaster G., Massingham L.: Essenttils of Marketing, McGraw-Hill, England, 1988.
  • Hagtie P.N., Jackson P.: Badania rynku. Zrób to sam, Signum, Kraków, 1992.
  • Kaczmarczyk S.: Metody badań marketingowych, w: Węzłowe problemy marketingu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 1991.
  • Kramer I.: (red.), Badania rynkowe i marketingowe, PWE, Warszawa, 1994.
  • Kłeczek R., Kowal W., Waniowski P., Woźniczka J.: Marketing. Jak to się robi, Ossolineum, Wrocław, 1992.
  • Głowacki R.: Przedsiębiorstwo na rynku, PWE, Warszawa, 1992.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000002858

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.