PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1996 | 3 | nr 731 Zarządzanie firmą | 13--25
Tytuł artykułu

Organizacja samoucząca się

Warianty tytułu
Learning Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Aby zdobyć przewagę rynkową, konieczne staje się przygotowanie do radzenia sobie w środowisku ciągłych zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa. Oznacza to umiejętność szybkiego dostosowania się do nowych warunków, a więc konieczność wykorzystywania informacji na temat tego otoczenia, tworzenia nowych pomysłów i idei i wprowadzania ich w życie. Przedsiębiorstwo musi więc być organizacją opartą na informacji, wiedzy i innowacji - organizacją samouczącą się. Aby tym wymaganiom sprostać konieczne jest stworzenie otwartego systemu informacyjnego, zachęcanie i stymulowanie do innowacyjności opartej na szybko przenoszonej wiedzy i kultura organizacyjna oparta na otwartości.
EN
A new competitive environment in the 90's force companies to review their current competitive strategies. To keep the competitive advantage, the companies not only have to become more flexible, ready to change, and also to be able to originate those changes. The learning organization helps to achieve these goals. The learning organization is built on three fundamentals. The first is an open information system which gives all employees a free access to information, and guarantees fast and efficient flow of knowledge inside an organization. This system is based on an open information culture, personal communication and full use of opportunities offered by advanced information technology. The second fundamental part is innovation. Innovation in the learning organization of the compant. This "constructive confrontation" should be connected with encouraging risk and rewarding new initiatives. Creation of new ideas has be combined with experimentation and testing new solutions in practice. The third basis is learning which drives the absorption process of information, knowledge and new ideas in the whole organization. The learning process can take three forms: learning from individuals, learning from past experiences and learning from others - customers, competitors, other companies. The three fundamentals of learning organization are joined by the company's culture. The culture which encourages independence of front-line employees taking their own responsibilities, and the openness to new ideas and experiences both from inside and outside of the organization. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Drucker P.F.: The Corning of the New Organization.
  • Garvin D.A.: Building a Learning Organization. "Harvard Business Review" July-August 1993.
  • Ghoshal S., Bartlett C.A.: Changing the Role of Top Management: Beyond Structure to Process. "Harvard Business Review" Jan-Feb. 1995.
  • Ghoshal S., Bartlett C.A.: Changing the Role of Top Management: Beyond Systems to People. "Harvard Business Review" May-June 1995.
  • Nonaka J.: The Knowledge - Creating Company. "Harvard Business Review" Nov-Dec 1991.
  • Pearson A.E.: Tough - Minded Ways to Get Innovative. "Harvard Business Review" May-June 1988.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000003285

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.