PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | 9 | nr 935 Zastosowania metod ilościowych | 111--127
Tytuł artykułu

Metody wyodrębniania czynników wspólnych w eksploracyjnej analizie czynnikowej

Warianty tytułu
Methods of Extracting Initial Factors in Exploratory Factor Analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zobrazowano techniki wyodrębniania czynników na przykładzie empirycznym dotyczącym rynku kawy. Scharakteryzowano następujące techniki: analiza głównych składowych, metoda osi głównych, metoda centroidalna, metoda najmniejszych kwadratów, metoda najmniejszych reszt, metoda największej wiarygodności, metoda alfa, metoda obrazów.
EN
The second major step in factor analysis is to extract initial factors. which can adequately explain the observed correlations (or covariances) among the observed variables. There are several major methods of obtaining the initial solution: - principal component analysis, - principal axis factoring, - centroid method, - least-squares method, - MINRES, - maximum likelihood method, - alpha factoring, - image factoring. The idea of the article characterised methods of extracting initial factors with their advantage and disadvantage, and describes empirical example to apply to coffee market. (original abstract)
Bibliografia
  • Crawford I.M., Lomas R.A. (1980): Factor Analysis - a Tool for Data Reduction. "European Journal of Marketing" vol. 14, No. 7, 414-421.
  • Gatnar E. (1998): Analiza czynnikowa. Teoria i zastosowanie. Akademia Ekonomiczna w Katowicach (maszynopis powielony), s. 14-17.
  • Górniak J. (2000): My i nasze pieniądze. Kraków: Wydawnictwo Aureus.
  • Hair J.F., Anderson R.E., Tatham R.L., Black W.C. (1995): Multivariate Data Analysis with Readings. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, s. 87-135.
  • Harman H. (1975): Modern Factor Analysis. The University of Chicago Press.
  • Joreskog K. (1967): Some Contributions to Maximum Likelihood Factor Analysis. "Psychometrika" (34) 183-202.
  • Kaiser, Caffrey (1965): Alpha Factor Analysis. "Psychometrika" (30) 1-14.
  • Kim J.O., Mueller C.W. (1978a): Factor Analysis. Statistical Methods and Practical Issues. Beverly Hills: Sage.
  • Kim J.O., Mueller C.W. (1978b): Introduction to Factor Analysis. What it is and How to do it. Beverly Hills: Sage, s. 48-49.
  • Kline P. (1994): An Easy Guide to Factor Analysis. London: Routledge.
  • McDaniel C., Gates R. (1991): Contemporary Marketing Research. St. Paul: West Publishing Co.
  • Mynarski S. (1990): Metody badań marketingowych. Warszawa: PWE.
  • Okóń J. (1960): Analiza czynnikowa w psychologii. Warszawa: PWN.
  • Sztemberg M. (1999): Wykorzystanie analizy czynnikowej do pozycjonowania kawy na rynku. W: Jajuga K., Walesiak M. (red.): Klasyfikacja i analiza dartych - teoria i zastosowania. Taksonomia 6. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 817, 131-143.
  • Walesiak M. (1996): Metody analizy danych marketingowych. Warszawa: PWN. s. 140-149.
  • Zakrzewska M. (1994): Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych. Poznań: Uniwersytet Adama Mickiewicza.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000003751

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.