PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1997 | nr 493 | 73--86
Tytuł artykułu

Systemy informacyjne w organizacji uczącej się

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Information Systems in Organizational Learning
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zmieniające się środowisko, w którym funkcjonują organizacje gospodarcze, stawia nowe wymagania ich kadrze zarządzającej. W artykule poruszono zagadnienia dotyczące tzw. architektury przedsiębiorstwa, tj. prób całościowego podejścia do problemów współczesnych organizacji gospodarczych. W tym kontekście poruszono zagadnienia uzyskiwania przewagi konkurencyjnej przy pomocy odpowiedniego zastosowania technologii informacyjnej. Organizacja jest tu traktowana jako system uczący się, harmonijne połączenie dwóch systemów wykorzystujących "wiedzę" (KBS - knowledge based system.) o różnej inteligencji i różnych możliwościach; różnych sposobów zachowania i reagowania - systemu obejmującego pracujących w firmie ludzi dysponujących przewagą w rozwiązywaniu problemów niestrukturalnych, drugi element to komputery - pomimo zastosowań AI są wciąż lepsze w sytuacjach strukturalnych. (abstrakt oryginalny)
EN
The ever changing environment in which businesses operate offers new challenges to their managements. The paper takes up issues concerning the organization of enterprises, i.e. it constitutes and attempt at formulating a comprehensive approach to problems involving contemporary institutions. It is in this context that issues connected with securing the competitive edge by means of Information Technology are dealt with. Institutions are treated here as self-educating systems, harmonious linkages of two systems using "knowledge" (KBS - Knowledge Based System), systems of different intelligence levels and different potential, different modes of behaviour and reaction, furthermore systems encompassing the institutions' personnel, personnel possessed of an edge in solving non-structural problems. Another element to be considered is computers, which, despite the application of artificial intelligence, still perform better in structured situations. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
73--86
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Argyris C., Schon D.A. [1978], Organizational Learning: A Theory of Action Perspective, Reading MA: Adison-Wesley.
  • Bharadwaj S.G., Varadarajan P.R. Fahy J. [1993], Sustainable Competitive Advantage in Service Industries: A Conceptual. Model for Research Propositions, Journal of Marketing, October, Vol. 57.
  • Boynton A .C. [1993], Achieving Dynamie Stability Through Information Technology, California Management Review, Winter.
  • Boynton A.C., Victor B. [1991], Beyond Flexibility: the Dynamic Stable Organization, California Management Review, Fall, nr 34/1.
  • Brown J.S., Duguid P. [1991], Organizational Learning and Communities of Practice: Toward a Unified View of Working, Learning and Innovation, Org. Science, February, Vol. 2, nr 1.
  • The Corporation of the 1990s [1991], M.S. Scot Morton (ed.), Oxford University Press, New York.
  • Davenport T. [1993], Process Innovation: Re-engineering Work Through Information Technology, Boston, Harvard Business School Press.
  • Davenport T., Short J. [1990], The New Industrial Engineering Information Technology and Business Process Redesign, Sloan Management Review, Summer.
  • Fioł C.M., Lyles M.A. [1985], Organizational Learning, Academy of Management Review, nr 10/4.
  • Fisher A. [1989], Case Using Software Development Tools, Wiley, New York.
  • Furey T.R., Dorio S.G. [1994], Making Reengineering Strategic, Planning Review, July/August.
  • Gummesson E. [1994], Service Management: An Evaluation and the Future, International Journal of Service Industry Management, Vol. 5, nr 1.
  • Hayes-Roth F., Jacobstein N. [1994], The State of Knowledge Based Systems, CACM, March, Vol. 34, nr 3.
  • Huber G.P. [1991], Organizational Learning: The Contributing Processes and the Literatures, Organizational Science, nr 1/2.
  • Munoz-Seca B. [1993], Operations Strategic Analysis - Static Design (1), Technical Note of the Research Department at IESE, Univ. of Navarra, Barcelona.
  • Munoz-Seca B., Riverola J. [1994], Improvement Dynamics: Knowledge and Knowledge Generation, Technical Note of the Research Department at IESE, Univ. of Navarra, Barcelona, Materiały programu IFDP (wykład).
  • Nonaka I. [1991], The Knowledge-Creating Company, HBR, Nov-Dec.
  • Porter M., Millar E.V. [1985], How Information Gives you Competitive Advantage, HBR 63, July-Aug.
  • Quinn J.B. [1979], Technological Innovation, Enterpreneurship and Strategy, Sloan Management Review, Spring, nr 3.
  • Rojas T. [1995], Organizational Maturity a Strategy to be Studied Before Incorporating Automated Tool in the Development of Information Systems, Baden-Baden.
  • Shaw J.C. [1990], The Service Focus. Developing Winning Game Plans for Service Companies, Dow Jones-Irwin, Homewood, Illinois.
  • Stalk G., Evans P., Shylman L.E. [1992], Competing on Capabilities: The New Rules of Corporate Strategy, HBR, March-April.
  • Stevenson D.A. [1995], Master Thesis, Univ. of Cape Town, Dept. of Comerce in IS (Internet).
  • Strassman P.A. [1990], The Business Value of Computers - an Executives Guide, The Information Economics Press.
  • Venkatraman [1994|, IT - Enabled Business Transformation: From Automation to Business Scope Redefinition, Sloan Management Review, Winter.
  • Weinberg G. [1983], Rethinking Systems Analysis and Design, Little Brown Computer System Series.
  • Zaliwski A. [1995], Information Systems and Strategy in. Service Industry, Proceedings of International Conference "Strategic Management and its-Support by Information Systems", Horni Becva, Czech Republic. Techn. Univ. of Ostrava.
  • Zaliwski A., Laskowska A. [1995], A Step Toward Strategic Information Systems, Production Economics and Logistics Forum, Vol. 1-2, Bled. Slovenia.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000003838

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.