PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | nr 513 | 73--88
Tytuł artykułu

Podejścia "makro" i "mikro" w badaniach znaczeń produktów i wartości konsumenckich

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Macro and Micro-Approach in Research into Importance of Product and Consumer Values
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedstawiono problematykę badań nad wartościami konsumenckimi i znaczeniami produktów na podstawie dwóch podejść "makro" i "mikro". Podejście "makro" oparte jest na modelach przyczynowych struktur ukrytych, których najczęściej stosowanym modelem jest model liniowych relacji strukturalnych (LISREL). Podejście "mikro" związane jest z identyfikacją łańcuchów "środków-celów" w postępowaniu konsumentów za pomocą metody laddering i wyrażone za pomocą hierarchicznych map "środków-celów".
EN
The paper constitutes an attempt at presenting issues involved in research into consumer values and the importance of products relying on 2 basic approaches the macro and the microones. The former one relies on cause models of latent structures. The most widely used one is the linear structural relations model (LISREL). The latter relates to identification of a chain "means-end" in consumer reactions. Such identification is achieved by the laddering method and is expressed by through hierarchic maps of "means-end".(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
73--88
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Barthes R. (1970). Mit i znak, PIW, Warszawa.
  • Badania marketingowe. Metody i oprogramowanie komputerowe (1992), J. Bazarnik, T. Grabiński, E. Kąciak, S. Mynarski, A. Sagan, Fogra, Krakow.
  • Carman J.M. (1977), Values and Consumption Patterns: A Closed Loop, Advances in Consumer Research, nr 5.
  • Denison D. (1982), Multidimensional Scaling and Structural Equation Modeling: A Comparisons of Multivariate Techniques for Theory Testing, Multivariate Behavioral Research, nr 17.
  • Denison D., Fornell С. (1990). Modeling Distance Structures in Consumer Research: Scale Versus Order in Validity Assesment, Journal of Consumer Research, nr 16.
  • Dillon M. (1986), Building Consumer Behavior Model with LISREL [w:] Perspectives on Methodology in Consumer Research, ed. J. Brinberg, R. Lutz, Springer-Verlag.
  • Falkowski A., Rożnowski В., Witkowski Т. (1996), Etnocentryzm konsumencki - nowe wyzwanie dla marketingu, "Marketing i Rynek", nr 3.
  • Gengler C., Reynolds T. (1995), Consumer Understanding and Advertising Strategy: Analysis and Strategic Translation of Laddering Data, Journal of Advertising Research, nr 4.
  • Gutman J .A. (1982). A Means-End Chain Model Based on Consumer Categorization Process, Journal of Marketing, nr 2.
  • Hawkins D. (1973), Model of Symbolic Communication, Journal of Advertising Research, nr 3.
  • Henry W. (1976), Cultural Values Do Correlate with Consumer Behavior, Journal of Marketing, nr 3.
  • Hirschmann E. (1988), Hedonic Consumption, Journal of Marketing, nr 2.
  • Hirschmann E. (1986), The Creation of Product Symbolism, Advances in Consumer Research, december.
  • Holbrook M.C., Hirschmann E. (1982), The Experiential Aspects of Consumption: Consumer Fantasies, Feelings and Fun, Journal of Consumer Research, nr 3.
  • Homer P., Kahle L. (1988), A Structural Equation Test of the Value-Attitude-Behavior Hierarchy, Journal of Personality and Social Psychology, nr 4.
  • Johnson С. (1995), The Rokeach Value Survey: Underlying Structure and Multidimensional Scaling, The Journal of Psychology, nr 5.
  • Kamakura W., Mazzon J. (1991), Value Segmentation: A Model of Measurement of Values and Value System, Journal of Consumer Research, September.
  • Kamakura W., Novak T. (1992), Value System Segmentation: Exploring the Meaning of LOV, Journal of Consumer Research, June.
  • Kereth-Ward T. (1988), Semiotic Approach to Study of Consumption of Functionally Related Products, International Journal of Research in Marketing, nr 4.
  • Leigh J., Gabel T. (1992), Symbolic Interactionism: Its Effects on Consumer Behaviour and Implications for Marketing Strategy, Journal of Consumer Marketing, nr 1.
  • Levy S.J. (1959), Symbols for Sale, Harvard Business Review, nr 4.
  • McCracken G. (1990), Culture and Consumption. New Approaches to the Symbolic Character of Consumer Goods and Activities, Indiana Univ. Press, Bloomington & Indianapolis.
  • Mick D.G. (1986), Consumer Research and Semiotics: Exploring Morphology of Signs, Symbols and Significance, Journal of Consumer Research, nr 3.
  • Noth W. (1988), The Language of Commodities. Grundwork for Semiotics of Consumer Goods, International Journal of Research in Marketing, nr 4.
  • O'Shaughnessy J. (1988), Understanding Consumer Behavior: The Linquistic Turn in Marketing Research, Journal of Marketing Research Society, nr 2.
  • Pollay В., Mittal B. (1993), Here's the Beef: Factors, Determinants and Segments in Consumer Criticism of Advertising, Journal of Marketing, July.
  • Reynolds T. (1985), Implications for Value Research: A Micro vs. Macro Perspective, Psychology and Marketing, nr 2,4.
  • Reynolds Т., Gutman J. (1984), Advertising Is Image Management, Journal of Advertising Research, nr 1.
  • Reynolds Т., Gutman J. (1988), Laddering Theory, Method, Analysis and Interpretation, Journal of Advertising Research, nr 2.
  • Reynolds Т., Rochon J. (1991), Means-End Based Advertising Research: Copy Testing Is Not Strategy Assesment, Journal of Business Research, nr 22.
  • Rokeach M. (1968), Belief, Attitude and Values, San Fransisco Jossey-Bass.
  • Sheth J., Newman В., Gross B. (1991), Why We Buy What We Buy: A Theory of Consumption Values,, Journal of Business Research, nr 22.
  • Valette-Florence P., Jolibert A. (1990), Social Values, A.I.O. and Consumption Patterns, Journal of Business Research, nr 20.
  • Valette-Florence P., Rapacchi B. (1991), Improvements in Means - End Analysis, Journal of Advertising Research, nr 2.
  • Vinson D., Scot J., Lamont S. (1977), The Role of Personal Values in Marketing and Consumer Behavior, Journal of Marketing, nr 41.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004148

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.