PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | nr 507 | 25--37
Tytuł artykułu

Próba wyjaśnienia problemu dywidend na podstawie teorii agencji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Attempt at Clarification of the Issue of Dividends
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dywidendy są elementem podziału zysku, oznaczają więc transfer części tego zysku do właścicieli kapitału. Uszczuplają zatem środki na rozwój. Funkcjonują różne modele wypłat dywidend - w tym oparte na teorii agencji. Teoria agencji dostarcza odpowiedzi dlaczego firmy płacą dywidendy. Na jej podstawie można także ustalić optymalny poziom wypłaty dywidend. Autorka wjaśniła istotę teorii agencji i przedstawiła modele optymalnego poziomu dywidend - model Rozeffa i jego rozszerzenia oraz modele oparte na teorii wolnej gotówki.
EN
In the article the author presents some selected models of determining the payment volume of dividends based on the agency theory. The author's considerations focus on the Rozeff model in which the divindend payout ratio is presented as increasing function of the number of shareholders and as decreasing function of share percentage in the possession of managers of companies, average growth rate of revenues in the previous five years, expected in the next five years and the beta coefficient of the company. In the article the author compares the Rozeff model with models which constitute its extension and models based on the theory of free cash flow. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
25--37
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Agrawal A., Jayaraman N., The Dividend Policies of All-equity Firms: A Direct Test of Free Cash Flow Theory, Managerial and Decision Economics, 1994, vol. 15, s. 139-148.
  • Dempsey S.J., Laber G., Effects of Agency and Transaction Costs on Dividend Payout Ratios: Further Evidence of the Agency - Transaction Cost Hypothesis, The Journal of Financial Research, 1992, vol. 15, nr 4, s. 317-321.
  • Easterbrook F.H., Two Agency-Cost Explanations of Dividends, The American Economic Review, 1984, Sept. 74(4), s. 650-659.
  • Gitman L.J., Principles of Managerial Finance, Harper Collins Publ., 1991.
  • Jensen M., Agency Costs of Free Cash Flow, Corporate Finance and Takeovers, The American Economic Review, May 1986.
  • Jensen M., Meckling W.M., Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Capital Structure, Journal of Financial Economics, październik 1976, s. 305-360.
  • Lehn K., PaulsenA., Free Cash Flow and Stock-Holder Gains in Going Private Transactions, Journal of Finance, July 1989, nr 44, s. 771-787.
  • Masulis R.W., The Debt/Equity Choice, Ballinger Publ. Co., 1988, za M. Jerzemowska. Teoria agencji a struktura kapitału przedsiębiorstwa, Konferencja Naukowa Katedr i Zakładów Analizy Ekonomicznej Wyższych Uczelni w Polsce, Świnoujście, październik 1995.
  • Moh'd M., Perry L.G., Rimbey J.N., An Investigation of the Dynamic Relationship Between Agency Theory and Dividend Policy, The Financial Review, 1995, vol. 30, nr 2, s. 367-385.
  • Rhee S.G. Stochastic Demand and a Decomposotion of Systematic Risk, Research in Finance 1986, nr 6, s. 197-216, za M. Moh'd, L.G. Perry, J.N. Rimbey, An Investigation of the Dynamic Relationship Between Agency Theory and Dividend Policy, The Financial Review, 1995, vol. 30, nr 2, s. 367-385.
  • Rozeff M., Growth, Beta and Agency Costs as Determinants of Dividend Payout Ratios, Journal of Financial Research, 1982, nr 5. s. 249-259.
  • Schooley D.K., Barney L.D. Jr., Using Dividend Policy and Managerial Ownership to Reduce Agency Costs, The Journal of Financial Research, 1994, vol. 17, nr 3, s. 363-373.
  • Smith C.W. Jr., Alternative Methods for Raising Capital: Right Versus Underwritten Offerings, Journal of Financial Economics, grudzień, 1977, s. 273-307.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004164

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.