PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | nr 509 | 133--147
Tytuł artykułu

Podstawy metodyczne mediacji

Autorzy
Warianty tytułu
Methodological Basis of Mediation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zaprezentowano wyniki badań precyzujących i systematyzujących sposób interpretacji mediacji jako specyficznego sposobu interwencji zewnętrznej w sytuacjach konfliktowych. Omówiono istotę mediacji i ich miejsce w procesie negocjacji, modelowe ujęcie procesu mediacji, typowe zadania mediatora, mediacje w pracy kierowniczej.
EN
In the abundant methodology of the process of negotiation and conflict handling of great importance are issues pertaining to the so-called the third party intervention including here numerous studies concerning the place and role of a mediator, a person (organization) who is not involved in the conflict whose objective is working out a compromise. These issues are of great practical significance as mediation occurs in all types of negotiations both within an organization and between organizations. The aim of the article is a systematization of the way mediation is interpreted and what objectives are assigned to it as a means of external intervention in conflicts while giving it a shape of a process, as well as specifying mediator's typical tasks focusing in particular on the mediating function as one of characteristic roles of manager. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
133--147
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Andrew K. (1981) A Creative Approach to Resolving Conflicts, "Management Review", nr 3.
  • Błaut R. (1994) Skuteczne negocjacje, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa.
  • Bolesta-Kukułka K. (1993) Mały słownik menedżera, PWE, Warszawa.
  • Cohen H. (1980) You Can Negotiate Anything, Bantam Books, New York.
  • Conlon D.E., Ross W.H. (1993) The Effects of Partisan Third Parties on Negotiator Behavior and Outcome Perceptions, "Journal of Applied Psychology", vol. 78, nr 2.
  • Cousins R.B., Benitz L.E. (1994) Every Supervisor Needs Mediation Skills, "Supervision", May.
  • Dana D. (1993) Rozwiązywanie konfliktów, PWE, Warszawa.
  • Daszkowski J. (1989) Rola konfliktów w zarządzaniu, "Organizacja i Kierowanie", nr 3-4.
  • Dąbrowski P. (1991) Praktyczna teoria negocjacji, Sorbog, Warszawa.
  • De Sttephen D. (1988) Mediating Those Office Conflicts, "Management Solutions", nr 3 (za "Organizacja i Kierownictwo" 1998, nr 11, opr. B. Jankowiak).
  • Experiences in Management & Organizational Behavior (1993a) R.J. Lewicki, D.D. Bowen, D.T. Hall, F.S. Hall, John Wiley & Sons, New York.
  • Fisher R., Ury W. (1991) Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, PWE, Warszawa.
  • Holstein-Beck M. (1995) Jak być menedżerem, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa.
  • Ikle F.C. (1964) How Nations Negotiate, Harper and Row, New York.
  • Karrass G. (1991) Dobić targu, Businessman, Warszawa.
  • Mastenbroek W. (1996) Negocjowanie, PWN, Warszawa.
  • Managerial Third-Party Dispute Intervention: An Inductive Analysis of Intervenor Strategy Selection (1995) R.L. Pinkley, J. Brittain, M.A. Neale, G.B. Northcraft, "Journal of Applied Psychology", vol. 80, nr 3.
  • Mesjasz C. (1992) Mediacje w konflikcie, "Przegląd Organizacji", nr 9.
  • Negotiation (1993) R. J. Lewicki, J.A. Litterer, D.M. Saunders, J.W. Minton, Readings, Exercises & Cases, Irwin, Homewood, Boston.
  • Negotiation (1994) R. J. Lewicki, J.A. Litterer, D.M. Saunders, J.W. Minton, Irwin, Boston.
  • Nęcki Z. (1992) Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
  • Nierenberg G.I. (1994) Sztuka negocjacji jako metoda osiągania celu. Studio Emka, Warszawa.
  • Northcraft G.B., Neale M.A. (1994) Organizational Behavior. A Management Challenge, The Dryden Press, Fort Worth.
  • Pszczołowski T. (1978) Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Ossolineum, Wrocław.
  • Pruitt D.G., Carnevale P.J. (1993) Negotiation in Social Conflict, Open University Press, Buckingham.
  • Raiffa H. (1982) The Art and Science of Negotiation, Belknap Press, Cambridge MA.
  • Ross W.H., Conlon D.E., Lind E.A. (1990) The Mediator As Leader. Effects of Behavioral Style and Deadline Uncertainty on Negotiatior Behavior, "Group & Organization Studies", vol. 15, nr 1.
  • Rubin J.Z., Brown B.R. (1975) The Social Psychology of Bargaining and Negotiation, Academic Press, New York.
  • Słaboń A. (1995) Konflikt społeczny i negocjacje, AE, Kraków.
  • Słownik języka polskiego (1988) t. II. PWN, Warszawa.
  • Ury W. (1995) Odchodząc od NIE. PWE, Warszawa.
  • Weiss D.H., (1993) Mediating Between Warring Employees, "Supervisory Management", December.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004204

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.