PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | nr 784 Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - koncepcje przekrojowe | 72--84
Tytuł artykułu

Controlling a zarządzanie przedsiębiorstwem

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Controlling jako koncepcja zarządzania przejawia się przede wszystkim w postaci swobody w określaniu ogólnych celów przedsiębiorstwa i strategii formułowanych dla ich osiągnięcia.
Poszukuje on raczej obszarów uzgodnień niż konfrontacji w realizacji tej koncepcji. Controlling to również działalność wspierająca zarządzanie w celu zabezpieczenia w informacje zorientowanego na wynik kierownictwa przedsiębiorstwa. Jako filozofia zarządzania wymaga ona ukierunkowania całości decyzji i działań w przedsiębiorstwie na wynik.
Zauważyć należy, że znaczenie controllingu jako koncepcji zarządzania bardzo wzrasta przez:
• działania nakierowane na konkurencję, klientów i dostawców,
• globalną działalność gospodarczą (umiędzynarodowienie planowania i sprawozdawczości),
• koncepcję kierowania zorientowaną na wzrost wartości przedsiębiorstwa,
• organizację zdecentralizowaną, ukierunkowaną na motywowanie pracowników, współpracę zespołową i samokontrolę itd.
Controlling ma za zadanie ukształtować skuteczne i wydalne zarządzanie przez kształtowanie struktury i przebiegu poszczególnych składowych systemów zarządzania, wiąże się to z controllingiem strategicznym i operacyjnym.
Reasumując można powiedzieć, że controlling jest koncepcją zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem. (abstrakt oryginalny)
EN
Controlling as a management concept means first of all freedom of the company to set general goals and to choose the strategies to achieve them. In order to achieve the goals consultation is preferred over enforced implementation. The term controlling also means the information support provided to profit oriented management. As a management concept controlling requires that all decisions and activities in the company are focused on the profit.
The importance of controlling as a management concept is increased by:
1. Competition among suppliers.
2. Globalization (especially in the field of planning and reporting).
3. Managing in order to increase the value of the company.
4. Decentralized organization in which employees are motivated by team work and self assessment.
The purpose of controlling is to create effective and efficient management by influencing elements of management systems. If is related to strategic and operating controlling.
As conclusion we can say that controlling is the concept of integrated management of the firm. (original abstract)
Bibliografia
  • Amshaff B.: Controlling in deutschen Unternehmungen; Realtypen; Kontext mal Effizienz Gabler, Weisbaden 1993.
  • Deyhle A.: Controller und Controlling Beat Steigmeier und Autorenteam, Brem 1993.
  • Dublin A.J.: Essentials of Management, Cincinnati 1996.
  • Hohn D.: Puk Controllingkonzepte: planung und Kontrolle ... Untemehmungsbeispiele van Henkel KGaA, Dusseldorf 1994.
  • Weber J.: Einführung in das Controlling, Sonunlung Poechel Nr 133 CE, Stuttgard 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004695

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.