PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | nr 784 Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem - koncepcje przekrojowe | 202--222
Tytuł artykułu

TQM a zarządzanie

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
TQM opiera się na pracy zespołowej i wykorzystaniu rezerw tkwiących w psychice człowieka dla poprawy jakości pracy. System TQM umożliwia pracownikom samodzielne wykorzenienie marnotrawstwa przez skupienie się na obniżeniu kosztów jakości. Śledzenie tych kosztów aż do ich źródeł pokazuje punkty poprawy - miejsca, gdzie należy podjąć stosowne działania zmniejszające ich poziom. Rachunek kosztów jakości, porównanie korzyści z kosztami, pozwala na ocenę skuteczności stosowanego w przedsiębiorstwie systemu TQM. (abstrakt oryginalny)
EN
TQM is based on team work and the use of the human mind for the improvement of the quality of work. The TQM system also provides individual employees with the means to terminate wastefulness by directing their attention at the lowering of quality costs. Monitoring these costs in the whole process, beginning with their sources, shows elements where improvement is necessary, places in which correct steps have to be taken in order to lessen the level of wastefulness. The balance sheet of quality costs, the comparison of its advantages with the costs makes it possible to estimate the efficiency of the TQM system in use in a given company. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Bagiński J.: Zarządzanie jakością totalną (TQM), według J.S. Oaklanda. Wyd. Ballona, Warszawa 1883.
  • Bank J.: Zarządzanie przez jakość, Gebetner i S-ka, Warszawa 1996.
  • Beeg D., Fischer S., Dornbusch R.: Ekonomia, t. 1 i 2, PWE, Warszawa 1994.
  • Budowa systemów akredytacji i certyfikacji w Europie, praca zbiorowa, Materiały Szkoleniowe PCBC, Warszawa 1996.
  • Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 1996.
  • Drucker P.F.: Praktyka zarządzania, Czytelnik Nowoczesności, AE w Krakowie 1994.
  • Kindlarski E., Zarządzanie przez jakość w Japonii i USA, Wyd. Bellona, Warszawa 1993.
  • Kolman R., Krukowski K.: Nowoczesne systemy jakości, OWOPO, Bydgoszcz 1997.
  • Koszty i korzyści wdrażania systemu jakości w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. T. Wawak, Klub PF ISO 9000, Warszawa 1997.
  • Leist R.: Praktyczne zarządzanie jakością, ALFA - WEKA, Warszawa 1997.
  • Modliński W.: Światowe nagrody jakości, "Problemy Jakości", nr 2/93, Warszawa.
  • Muhleman A.P., Oakland J.S., Locker K.G., Zarządzanie. Produkcja i usługi, PWN, Warszawa 1995.
  • Nagrody Zespołowe, Podstawowe dane i kryteria. Edycja czwarta 1998, Sekretariat Konkursu Polskiej Nagrody Jakości, Warszawa 1997.
  • Noyé D., Jak opanować procesy jakości, Insep Editions, Paris-Wrocław 1992.
  • Oess i Attila, Total Quality Management, die Praxis des Qualitaetstmanagements, Wiesbaden 1989.
  • Polskie Normy ISO serii 9000:1996 oraz PN - ISO 8402:1996, wydane przez PKN w 1996 r., PN-EN serii 45000 wydane przez PKNMiJ 1993.
  • Recha M.: Polska Nagroda Jakości. Model i kryteria, Biuletyn Informacyjny PF ISO 9000, Nr 4(21) 1996.
  • Rączka M.: Jakość totalna, "Przegląd Odlewnictwa", nr 5 1993.
  • Rączka M., Pawłowska H.: Zagadnienia podstawowe jakości totalnej, 'Quality', Kraków 1993.
  • Sloan K.: TQM w kształceniu MBA, referat wygłoszony w trakcie seminarium ,Administracja Publiczna' w UJ w 1993 r., maszynopis.
  • Stabryła A.: Zarządzanie rozwojem firmy, Księgarnia Akademicka, Kraków 1995.
  • Steinmann H., Schreyögg G.: Zarządzanie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1995.
  • Sterowanie jakością w przedsiębiorstwach japońskich, praca zbiorowa, PSJ: ORGMASZ, Warszawa 1992.
  • Wawak T.: Makroekonomiczne problemy jakości produktów przemysłowych w Polsce, UJ, Kraków 1989.
  • Wawak T.: The Role of Financial Institutions in Quality. Promotion in Poland, w pracy zbiorowej pod red. E. Miklaszewska: Competative Banking in Central and Eastern Europe, The Jagiellonian University Press, Kraków 1995.
  • Wawak T.: System jakości ISO 9000, wyd. II, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej, Kraków 1997.
  • Wawak T.: Zarządzanie przez jakość, Wydawnictwo Informacji Ekonomicznej, Kraków 1997.
  • Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie, praca zbiorowa pod red. J. Łańcucki, OWOPO, Bydgoszcz 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004709

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.