Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule podjęto próbę systematyzacji koncepcji źródeł przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw oraz próbę określenia niektórych relacji między najważniejszymi koncepcjami. Omówiono koncepcję produkcji międzynarodowej J.H. Dunninga, koncepcję organizacji przemysłu, koncepcję przewagi konkurencyjnej narodów i łańcucha wartości firmy M. Portera, koncepcję kluczowych kompetencji Hamela i Prahalada, koncepcję wyróżniających firmę zdolności J. Kaya, koncepcję stałego postępu i innowacji P. Druckera oraz koncepcję R.A. D'Aveni'ego stwierdzającego, że wysokie tempo zmian otoczenia rynkowego, technologicznego oraz konkurencyjnego oznacza pojawienie się konkurencji o nowych jakościowo cechach, które wymagają nowych metod ich analizy oraz nowych strategii.
The prupose of this paper is to present, classitu and compare the leading concepts of enterprise's competitiveness. Among others are analized the following concepts: (1) that basing on the international production theory (by Dunning), (2) that basing on the industrial organization theory, (3) Porter's concept of nations advantage and value chain, (4) concept of core competence by Hamel and Prahalad, (5) concept of distinctive competences created by J.Kay, and (6) that basing on enterprennership and innovations (by P. Drucer). The conclusion is: the classical and marketing competiveness concepts lost in importance to innovation's and domination's approaches. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
362--373
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Ansoff H.I., McDonnel E.: Implementing Strategie Management. New York: Prentice Hall 1990.
- Ansoff H.I.: Corporate Strategy. New York: McGraw-Hill Book Comp. 1965, s. 98.
- D'Aveni R.A.: Hypercompetitive Rivalries. New York: The Free Press 1995, s. 220.
- Drucker P.F.: Innowacja i Przedsiębiorczość. Warszawa: PWE 1992, r. I.
- Dunning J.H.: Explaining Changing Patterns of International Production. "Oxford Bulletin of Economics and Statistics" No 4/1979.
- Hamel G., Prahalad C.: Competing for the Future. Boston: Harvard Business School Press 1994, s. 220.
- Hamel G., Prahalad C.: The Core Competence of the Corporation. "Harvard Business Review" 1990, May/June.
- Hill Ch., Johnes G.: Strategic Management. Boston: Honghton Mifflin Comp., 1992, s. 103.
- Kay J.: Podstawy sukcesu firmy. Warszawa: PWE 1996, s. 185.
- Porter M.: Competitive Advantage of Nations. New York: The Free Press 1990.
- Porter M.: Competitive Advantage. New York: The Free Press 1985.
- Porter M.: Competitive Strategy. New York: The Free Press 1980.
- Rumelt R.: Strategy, Structure and Economic Performance. Cambridge: Harvard Univ. Press 1974.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004723