PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | 10 | nr 800 Problemy teorii i praktyki marketingu | 91--102
Tytuł artykułu

Strategie przedsiębiorstw na rynku europejskim

Warianty tytułu
Strategies of Enterprises on European Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie i rozważenie ogólnych trendów przewidywanych w związku z wyborami strategii przez firmy, które będą zmuszone funkcjonować w warunkach funkcjonowania rozszerzonego rynku europejskiego. Rozważania dotyczą trzech podstawowych strategii firmy związanych z obsługą rynków zagranicznych, tj. eksportu, licencjonowania i zagranicznych inwestycji bezpośrednich. Omówiono także główne czynniki determinujące wybór strategii, a więc: koszty obsługi rynku w ramach poszczególnych strategii, czynniki związane z produktem (technologia, zróżnicowanie produktów, pchanie lub ciągnięcie produktu przez kanały dystrybucji, proces dodawania wartości), czynniki związane z rynkiem, charakter firmy.
EN
The accession of Central and Eastern European countries to the European Market is considered from various points of view: political, military, economical, cultural, in the micro and macro scale as well as in the aspect of threats and opportunities. From the national economies perspective it means common market with free flows of goods and very intensive competitive conditions. The aim of the article is to present and analyze the general trends in strategies of enterprises which are forced to compete in the widespread European market. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Bloom H., Calori R., de Woot Ph.: Zarządzanie europejskie. Warszawa: Poltext, 1995.
  • Buckley P.J., Casson M.: The Optimal Timing of a Foreign Direct Investment. "Economic Journal" 1991, March, s. 75-87.
  • Johanson J., Vahlne J.E.: The Internationalisation Process of the Firm - A Model of Knowledge development and Increasing foreign Market commitments. "Journal of International Business Studies", 1977, 8,1.
  • Monkiewicz J.: Licencje. Mity i rzeczywistość. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych 1983.
  • Rymarczyk J. (red.): Handel zagraniczny. Organizacja i technika. Warszawa: PWE 1996, 31.
  • Rymarczyk J.: Internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE 1996, s. 531.
  • Solarz J.K.: Niepowodzenia w biznesie. Warszawa: Poltext 1991, s. 2.3 i 2.4.
  • Stępniak A., Umiński S.: Polska - WE. Możliwości inwestowania na obszarze Wspólnoty. Gdańsk: Ośrodek Badań WE i Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego 1993.
  • Sznajder A.: Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym. Warszawa: PWN 1992, rozdz. 5.
  • Weford R., Prescott K.: European Business. An issue-based approach. London 1992, s. 174.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004817

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.