PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1998 | nr 266 | 9--30
Tytuł artykułu

Konkurencyjność przedsiębiorstwa - próba konceptualizacji i operacjonalizacji

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Enterprise Competitiveness - an Attempt at Conceptualisation and Operationalisation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej przedstawiono definicje konkurencyjności. W drugiej omówiono proces osiągania i podtrzymywania konkurencyjności czyli strategię konkurencyjną. Ostatnią część poświęcono zagadnieniu pomiaru konkurencyjności przedsiębiorstwa.
EN
The article is an attempt to classify the problems connected with corporate competitiveness - its definition and use in theoretical studies and economic practice. The article consists of three parts. The first part is a critical review and classification of definitions of competitiveness which appear in the related literature. It has been assumed that competitiveness means an ability to compete, i.e. to operate and survive in a competitive environment. As a relative feature, competitiveness may be attributed to entities which belong to the following levels of hierarchy of economic systems: micro-micro, micro, mezzo and macro. The feature of competitiveness cannot be attributed to the global level. The second part is devoted to competitive strategy of an enterprise understood as a process of attaining and maintaining competitiveness identified with competitive advantage. Two basic competitive strategies of an enterprise are discussed - leading costs strategy (costs as a leading position) and diversification strategy. The third part deals with conceptualisation and operationalisation of corporate competitiveness. Conceptualisation means decomposition of a theoretical concept into several concepts which are less general. Operationalisation of ideas which emerge from decomposition is a description of these concepts by means of variables which can be measured. Example lists of variables describing corporate competitiveness have been presented. Moreover, the procedure of measurement of variables has been outlined and the most important difficulties connected with measurement of corporate competitiveness have been discussed. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
9--30
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000004850

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.