Warianty tytułu
Activity of the Tourism Industry Leaders in the Light of the Present Tendencies of the Market (Case Study of First Choice and Forte)
Języki publikacji
Abstrakty
W najbliższej przyszłości zdaniem autora, spadnie zainteresowanie turystyką nastawioną na wypoczynek bierny, a nastąpi rozwój wypoczynku czynnego oraz turystyki poznawczej. Globalizacja działalności i koncentracja kapitału mają ogromne znaczenie dla rozwoju rynku turystycznego. Autor przedstawił powiązania kapitałowo-organizacyjne w niemieckiej turystyce oraz zmiany dokonujące się w sferze współczesnej podaży turystycznej. Głównie autor zwrócił uwagę na dwóch największych liderów angielskiego przemysłu turystycznego First Choice i Forte. Na tych przykładach autor pokazał analizę zmian działalności firmy, które przyniosły różne skutki. First Choice rozwinęła się dzięki czemu odzyskała utraconą pozycję, natomiast Forte została przejęta przez Koncern Granada Group Plc.
The article presents basic problems connected with the organization and activity of the modern tourist market and also shows the role of the great international companies operating in this market. The globalization of the operating, concentration of capital and the blurring of the borders in tourist activity have appeared on an unprecedented scal, becoming one of the most typical features of the world economy at the end of the twentieth centrum. These tendencies on the large scale appear also in the tourist market which is dominated by the great international companies operating according to global principles. Having a great potential those companies have managed to master the tourist market and transformed it into the most developed and modern branch of the world industry. Changing economic, social, political and technological conditions implemented some transformations in the operations of the tourist market leaders. They have to adjust to changing tourist demand and still growing competition. The article presents the process of restructuring in the two leading British firms operating in the tourist market. First Choice is the fourth in size tour operator in Europe. Similar in size is the hotel chain Forte. These firms, which are laeders in their branches point to the direction of the changes in the tourist market which will occur in the coming years and then in the twenty-first century. The experience of these firms also show that restructuring in some cases does not always lead to success. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
3--38
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000005264