PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | 36 | 183--194
Tytuł artykułu

Wpływ metod pomiaru kapitału ludzkiego na wartość firmy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Influence of Methods of Measurement of Human Capital on the Company's Value
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu zaprezentowano metody badawcze, które w nowatorski sposób podejmują próbę wskazania udziału kapitału ludzkiego w budowaniu wartości firmy. Przedstawione metody wskazują na istotną rolę kapitału ludzkiego w procesie tworzenia wartości przedsiębiorstwa. Zachodzi zatem potrzeba stałego inwestowania w kapitał ludzki organizacji. Aby te inwestycje przynosiły efekt, firmy powinny wdrożyć do systemów zarządzania mierniki efektywności kapitału ludzkiego. Pozwoli to w przyszłości ocenić wkład czynnika ludzkiego w wartość przedsiębiorstwa i w prowadzeniu skutecznej polityki personalnej. Propozycje dotyczące określenia wpływu kapitału ludzkiego na wartość firmy, to: rachunkowość zasobów ludzkich (HRA - Human Resources Accounting), w ramach której próbuje się konstruować metody i narzędzia pozwalające na szacowanie wartości kapitału ludzkiego; Monitor Aktywów Niematerialnych (Intangible Assets Monitor - IAM), zgodnie z którym wartość organizacji obejmuje wartość księgową netto oraz aktywa niematerialne; Strategiczna Karta Wyników (Balanced Scorecard BSC) - pomiar efektywności i wartości zarządzania firmą, w tym zarządzania kapitałem ludzkim.
EN
The article presents methods which can be used to measure human capital and to find out its influence on creating the company's market value. Scientists suggest various conceptions in this field. These are: Human Resources Accounting - HRA, Intangible Assets Monitor - IAM, Navigator's Model and Balanced Scorecard - BSC. These methods express the value of human capital through various measures of efficiency. These are innovatory conceptions, and so far there has been no universal method of measuring the value oh human capital applied in firm's economic practice. These models, however, are the response to challenges of new economy - the economy of knowledge and an attempt to bring the factual value of the firm closer to reality. (original abstract)
Rocznik
Tom
36
Strony
183--194
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000005276

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.