Warianty tytułu
Logistics Versus Strategic Turning Point in Transport Companies
Języki publikacji
Abstrakty
Omówiono rolę logistyki w transporcie. Podkreślono, że w przedsiębiorstwach, które będą odchodzić od prostych usług transportowych do usług logistycznych należy oczekiwać wzrostu poziomu rentowności. Zwrócono uwagę na zagadnienie zwrotu strategicznego oznaczającego zmianę domeny i/lub istotną rekonstrukcję potencjału przedsiębiorstwa. Na przykładzie KGHM Polska Miedź S.A. przedstawiono skuteczny zwrot strategiczny oraz wdrażanie idei zarządzania wyszczuplającego (lean management).
The process of restructuring of the Polish economy provides many opportunities for the Polish enterprises. One of them is the use of logistics as a non-investment method of increasing the effectiveness of economic entities. Moreover, logistics makes it possible to create specific strategies of competing on the market. The enterprises which can see the opportunities offered by logistics may try to introduce profound changes in the firm's domain, its range and allocation of resources. In most cases these processes can be defined as the "strategic turning point" in result of which new firms emerge, able to carry out a strategic analysis of their customers and fast implementation of adjustment processes. A positive implementation of the "strategic turning point" is a particular chance for transport companies, separated under "Lean Management" from multi-plant enterprises if they can transform themselves into an operator of complex logistic services. An example of such a strategic turning point is changes carried out in KGHM Polska Miedź S.A. and in Pol-Miedź Trans - a company created in result of the implementation of "Lean Management" philosophy.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
75--89
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000005500