Warianty tytułu
Factors Influencing the Formation of Businesses Established after 1988
Języki publikacji
Abstrakty
Przedstawiono wyniki badań uwarunkowań wpływających na formowanie się nowo powstałych przedsiębiorstw po 1988 roku w woj.krakowskim. Autorzy objęli badaniem ankietowym, tylko te firmy, które w 1996 roku osiągnęły rozmiary co najmniej średnie. Przeanalizowano następujące informacje: płeć, wiek i wykształcenie założycieli firm, źródła motywacji przedsiębiorczych, czynniki wpływające na wybór branży, formy prawnej, lokalizacji i źródła finansowania zakładanej firmy, oraz korzystanie z form wspierania nowych przedsiębiorstw.
Entrepreneurship is considered to be a key to the existence of economic development due to the very nature of this phenomenon consisting in the creation of new business entities. After 1998 this process has become particularly intensive in Poland and thus it is essential to establish factors which determine its course. It was found that setting up an enterprise is inspired by an entrepreneur's need or an arising opportunity. A model of the shapping of a new enterprise involves taking a number of decisions: choice of the branch of business, location, legal status, sources of capital. The authors analyzed factors influencing the decision making on the part of company founders in the Cracow voivodship. While shapping a new enterprise the founders attached importance to market factors: its good reputation, increase of demand, proximity of customers, filling a market niche. On the other hand such important factors as public orders, ensuring a more favourable taxation or reducing risk were not attached adequate importance by entrepreneurs. It probably results from their educational profile; among them economists and lawyers are not present very often. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
139--152
Opis fizyczny
Twórcy
autor
autor
Bibliografia
- Drucker P.F. [1992], Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa.
- Greń J. [1982], Statystyka matematyczna. Modele i zadania, PWE, Warszawa.
- Haber L.H. [1996], Zachowania przedsiębiorcze - próba typologii, "Przegląd Organizacji", nr 5.
- Kultura przedsiębiorczości [1994], pod red. Brigitte Berger, Oficyna Literatów "Rój", Warszawa.
- Machaczka J. [1996], Przedsiębiorczość, zarządzanie i zmiana - tryptyk rozwoju organizacji, "Przegląd Organizacji", nr 5.
- Otoliński E. [1996], Istota i kreowanie przedsiębiorczości, "Przegląd Organizacji", nr 9.
- Poznańska K. [1996], Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw, "Przegląd Organizacji", nr 10.
- Solarz J.K. [1990], Modele przedsiębiorczości - doświadczenia USA i Japonii, Wyd. Instytut Gospodarki Narodowej, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000005632