PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | nr 3 | 75--89
Tytuł artykułu

Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Strategies of the Internationalization of Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono przesłanki i motywy internacjonalizacji działalności przedsiębiorstw oraz formy wejścia przedsiębiorstwa na rynek zagraniczny. Szczególną uwagę poświęcono takim formom jak: eksport pośredni i bezpośredni, sprzedaż licencji, franchising, umowy o zarządzaniu i inne umowy szczegółowe, joint venture oraz przedsiębiorstwo własne.
EN
The basic aim of the paper is to identify the cosequences of the decision made by an enterprise as to the internationalization of its activities, and the effects of that decision in a form of the strategy of entering the international market. The paper starts with a synthetic analysis of the theory of internationalization, in microeconomic terms, which makes it possible to identify the basic groups of motives that make enterprises start and develop their activities in foreign markets. The prosess of entering the market is presented as a set of three elements connected with the choice of the forms of activities, way of expansion and time sequence of the activities in the foreign market. The main part of the paper deals with typology and characterization: advantages, disadvantages, and conditioning of the choice of the form of engagement in foreign markets. It is pointed out that in the internationalization process a firm passes from the internationalization of sale to the phase of internationalization of labour, production, and capital. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Bariery internacjonalizacji przedsiębiorstwa, praca zbiorowa pod red. M.K. Nowakowskiego, Key Text, Warszawa 1997.
  • Berekoven L., Internationales Marketing, Verlag Neue Wirtschafts-Briefe, Berlin 1985.
  • Kulhavy E., Internationales Marketing, Linz 1990.
  • Meissner H.G., Aussenhandelmarketing, Stuttgart 1981.
  • Otta W.J., Strategia przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych [w:] Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna, pod red. nauk. T. Gołębiowskiego, PWN, Warszawa 1994.
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1996.
  • Sznajder A., Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym, PWE, Warszawa 1992.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000005803

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.