Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Implications of the Specific Character of Hotel Services for Marketing Management of Hotels
Języki publikacji
Abstrakty
Źródłem specyficznego charakteru działalności hotelarskiej jest istota oferty rynkowej zakładów hotelarskich, w której przeważają elementy niematerialne, a więc usługi. Świadomość szczególnego charakteru usług hotelarskich uprawnia do sformułowania tezy, iż hotele powinny być zarządzane inaczej niż inne przedsiębiorstwa, zwłaszcza te, których oferta ma charakter zdecydowanie materialny. Czy istniejące różnice między produktami materialnymi i usługami mają tak duży ciężar, iż teoretyczne podstawy zarządzania marketingowego powinny zostać radykalnie przekształcone na potrzeby zarządzania hotelami? Jak w związku z tym można zinterpretować pogląd specjalistów w dziedzinie marketingu dotyczący możliwości nazywania usługi produktem? Czy ten pogląd jest rezultatem odrzucenia przez marketing istnienia różnic między produktami materialnymi i usługowymi? Poniżej zostanie podjęta próba odpowiedzi na te i inne jeszcze pytania.
Celem opracowania jest zaprezentowanie marketingowej interpretacji pojęcia usługi hotelarskiej, określenia jej specyficznych cech i wynikających z tego konsekwencji dla zarządzania marketingowego zakładami hotelarskimi. (abstrakt oryginalny)
Celem opracowania jest zaprezentowanie marketingowej interpretacji pojęcia usługi hotelarskiej, określenia jej specyficznych cech i wynikających z tego konsekwencji dla zarządzania marketingowego zakładami hotelarskimi. (abstrakt oryginalny)
The paper presents the marketing interpretation of the notion of hotel service and it describes its basic characteristics such as heterogeneity and complexity, transitory character and impossibility of storage, indivisibility of its creation and consumption, customer's presence during service performance, close relation of a service with its performer, high importance of human factor in the process of hotel service performance, impossibility of service ownership acquisition, fluctuating demand for hotel services, problems with hotel service standardisation, complementary and substitutive nature of hotel services. Discussion of the above aspects was a means of presentation of basic consequences of the specific character of hotel services for the process of marketing management of hotels. (original abstract)
Rocznik
Strony
55--69
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Daszkowska M.: Usługi. Produkcja, rynek, marketing. Warszawa: PWN 1998.
- Gaworecki W.W.: Turystyka. Warszawa: PWE 1997.
- Johnson P, Lockwood A.: The management of hotel and catering operations. An innovative approach to the study of hotel management. London: Cassell Educational Limited 1989.
- Kotler Ph.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner i ska 1994.
- Marketing usług. Pod red. A. Styś Wrocław: Wydawnictwo AE 1396.
- Mudie P., Cottam A.: Usługi. Zarządzanie i marketing. Warszawa: PWN 1998.
- Payne A.: Marketing usług. Warszawa: RWE 1996.
- Rathmell J.M: What is meant by service? "Journal of Marketing" 1966 vol. 30, nr 2, s. 32-36.
- Rogoziński К.: Nowy marketing usług. Poznań: Wydawnictwo AE 1998.
- Shostack G.L.: How to design a service. "European Journal of Marketing" 1982 vol. 16, nr 1, s. 49-64.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000006499