PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2000 | 7 | nr 874 Klasyfikacja i analiza danych : teoria i zastosowania | 83--93
Tytuł artykułu

Interpretacja czynników w analizie czynnikowej

Warianty tytułu
Interpretation of Factors in Factor Analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Omówiono problem interpretacji czynników w analizie czynnikowej. Wyróżniono trzy etapy: analizę macierzy czynników przed rotacją, rotację czynników, zastosowanie innych parametrów analizy. Przedstawiono przykład zastosowania analizy czynnikowej ze szczególnym uwzględnieniem etapów interpretacji wyników. Wykorzystano ją w badaniu, którego celem było określenie pozycji wybranych osiemnastu kaw na rynku, a także ustalenie wzajemnych relacji między konkurującymi ze sobą popularnymi kawami. Ważnym aspektem badań było ustalenie, które cechy mają decydujący wpływ na wybór danej kawy przez konsumenta. Kawy porównano ze względu na 12 zmiennych.
EN
Factor analysis technique can be conducted by using statistical programs, i.e. STATISTICA, SPSS. The last stage of factor analysis is the most difficult - the interpretation of factors. This stage involves not only researcher's knowledge of the method but first of all - essential knowledge of the variables. Three stages, which are present in the interpretation of factors, were characterized in this article: - the analysis of factor matrix before of rotation, - rotation of factors, - the use of other analysis parameters. The interpretation of factors is illustrated in the example in the last chapter.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Aaker D.A., Day G.S., Marketing Research: Private and Public Sector Decisions. Wiley, New York 1980.
  • Crawford I.M., Lomas R.A., Factor Analysis - a Tool for Data Reduction. "European Journal of Marketing" 1980.
  • Gatnar E., Analiza czynnikowa. Teoria i zastosowanie. Katowice 1998.
  • Grabiński T., Taksonometria. Akademia Ekonomiczna, Kraków 1992.
  • Hair J.F., Anderson R.E., Tatharu R.L., Black W.C., Multivariate Data Analysis with Readings. Prentice-Hall, Englewood Cliffs 1995.
  • Kim I.O., Mueller C.W., Factor Analysis. Statistical Methods and Practical Issues. Sage, Beverly Hills 1978.
  • Kim I.O., Mueller C.W., Introduction to Factor Analysis. What it is and How to do it. Sage, Beverly Hills 1978.
  • McDaniel C., Gates R., Contemporary Marketing Research. West Publishing Co., St. Paul 1991.
  • Mynarski S., Metody badań marketingowych. PWE, Warszawa 1990.
  • Okóń I., Analiza czynnikowa w psychologii. PWN, Warszawa 1960.
  • Sztemberg M., Wykorzystanie analizy czynnikowej do pozycjonowania kawy na rynku. W: Jajuga K., Walesiak M. (1999) "Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania". Taksonomia z. 6. Jelenia Góra-Wrocław-Kraków: Sekcja Klasyfikacji i Analizy Danych PTS, 1999.
  • Walesiak M., Metody analizy danych marketingowych. PWN, Warszawa 1996.
  • Zakrzewska M., Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych. НАМ, Poznań 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000007957

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.