PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | 22 | nr 71 | 7--18
Tytuł artykułu

O istocie i znaczeniu kontrolingu jakości

Warianty tytułu
The Essence and the Sense of the Quality Controlling
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł poświęcono zagadnieniu kontrolingu jakości. Zdefiniowano pojęcie "zarządzanie jakością" oraz funkcje zarządzania. Omówiono istotę kontrolingu jakości, jego składniki i funkcje. Uzasadniono celowość stosowania kontrolingu jakości. Przedstawiono także warunki wstępne prawidłowego wdrożenia i sprawnego funkcjonowania kontrolingu jakości.
EN
The paper presents the critical evaluation of the definitions of quality management and its functions according to the Term Standard ISO 8402:1996. The authors proposed their own definition of quality management and specified the quality management and specified the quality management functions based on traditional concept. This approach allowed the author to define controlling as a modern method of supporting the quality management and to present relations existing between these two concepts. The authors described the components and functions of controlling and pointed its characteristics. Further, the authors demonstrated the usefulness of the quality controlling as well as specified and discussed preliminary conditions for proper implementation and efficient functioning of controlling. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Bieńkowska A., Kral Z., Instrumentalne aspekty funkcjonowania kontrolingu jakości, Prace naukowe Politechniki Szczecińskiej. Inżynieria jakości. Zarządzanie przez jakość - TQM, Szczecin 2001, s. 36-46.
  • [2] Bieńkowska A., Kral Z., Kontroling jakości jako nowoczesna metoda wspomagania i koordynacji zarządzania jakością, Problemy jakości nr 10/98, s. 7-13.
  • [3] Bieńkowska A., Kral Z., Kontrolingowe zarządzanie jakością, [w:] Doskonalenie systemów jakości, red. J. Zymonik, Z. Zymonik, Agenda Wydawnicza Wrocławskiej Rady FSNTNOT, Wrocław, 2000.
  • [4] Bieńkowska A., Kral Z., Organizacja kontrolingu jakości w przedsiębiorstwie. Problemy jakości nr 12/99, s. 12-17.
  • [5] Bieńkowska A., Kral Z., Wybrane aspekty informacyjne funkcjonowania kontrolingu jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym, Problemy jakości nr 12/2000, s. 29-35.
  • [6] Bieńkowska A., Kral Z., Zablocka-Kluczka A., Zarządzanie kontrolingowe czy tradycyjne. Materiały konferencyjne, Międzynarodowa konferencja naukowa "Nowe tendencje w nauce o organizacji i zarządzaniu", Szklarska Poręba, 1998, s. 288-295.
  • [7] Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
  • [8] Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa- Poznań 1998.
  • [9] Krzyżanowski L.: Podstawy nauki zarządzania, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.
  • [10] Polska Norma PN-ISO 8402: 1996, Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości. Terminologia, Polski Komitet Normalizacyjny, 1996.
  • [11] Projekt Normy ISO/CD2 9000: 1999, Systemy zarządzania jakością-podstawy i terminologia. ISO, 1999.
  • [12] Pszczołowski T., Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1978.
  • [13] Vollmuth H. J., Controlling. Planowanie, kontrola, zarządzanie, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 1993.
  • [14] Zarządzanie jakością, red. R. Kolman, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1996.
  • [15] Zieleniewski J.: Organizacja i zarządzanie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1976.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000008458

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.