PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 8 | 180--202
Tytuł artykułu

Wpływ prac badawczo-rozwojowych na międzynarodową konkurencyjność przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Influence of Research-Development Activities on International Competitiveness of an Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Udział w konkurencji na rynkach międzynarodowych wymaga od przedsiębiorstwa ciągłego dokonywania innowacji w celu utrzymania lub poprawy własnej pozycji konkurencyjnej. Dobór odpowiedniej strategii zależy od rodzaju dokonanej innowacji, tj. czy jest to innowacja produktowa, czy procesowa, oraz od stonia jej radykalności, tj. stopnia poprawy jakości produktu. W artykule założono, że innowacje produktowe prowadzą do konkurencji pozacenowej, a innowacje procesowe do konkurencji cenowej. Autor wskazał miary pośredniego pomiaru jakości innowacji oraz podjął próbę oszacowania optymalnego poziomu wydatków na prace badawczo-rozwojowe dla podniesienia międzynarodowej konkurencyjności produkcji.
EN
Innovation activity of enterprises aims at devising new products or new manufacturing technologies. Basing on the improvements introduced and making attempts to achieve possibly the best international competitive position, enterprises formulate and implement adequate strategies of competition. The main conclusions from the article indicate that: 1) enterprises need information which makes it possible to determine the quality of innovation at the very moment when a patent application is registered (this also concerns the assessment of the quality of competitors' products in order to take up appropriate preventive measures; 2) on the basis of the above-mentioned information, the enterprises are able to formulate a strategy of activity according to the principle that a) radical product innovations should be a basis for competition through diversification, b) process innovations should be a basis for price competitions as they help to reach the position of a cost leader, and c) breakthrough product innovations and non-radical product innovations demand co-ordination of both types of competition, so that the strategy of price competition is carried out, however, the level of price is shaped through diversification of the generally understood high-tech products, stimulating consumers willingness to purchase more technologically advanced products; and 3) in order to achieve a favourable competitive position, the enterprises should allocate the optimum volume of resources for R&D, determined by an adequate assessment of external factors, such as the probability that competitors will manufacture products of higher quality. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
180--202
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000008555

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.