PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 916, t. 1 Zmiana warunkiem sukcesu : transformacja przedsiębiorstw - problemy, metody, efekty | 155--164
Tytuł artykułu

Problemy oceny kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
An Estimation Problems of Intellectual Capital of a Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ostatnimi laty obserwuje się w gospodarce gwałtowny wzrost znaczenia zasobów niematerialnych, które stają się podstawą funkcjonowania całych branż usługowych. Rodzi to konieczność opracowania narzędzi umożliwiających zarządzanie tą kategorią zasobów, przede wszystkim zaś metody oceny ich jakości i dynamiki zmian. Artykuł przedstawia jedną z popularniejszych metod, stosowanych w przedsiębiorstwach zachodnioeuropejskich, opartą na wskaźnikach niefinansowych oraz związane z nią ograniczenia. (abstrakt oryginalny)
EN
In new economy the most important and sustainable sources of competitive advantage have become knowledge, relationships with customers and others intagible assets. However, these factors do not appear in the company's reporting system. The article presents a concept to visualise the intagible side of the company and some problems connected with his application. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Altkorn J., (1999): Strategia marki, PWE, Warszawa.
  • Camerer C., Vepsalainen A., (1988): The Economic Efficiency of Corporate Culture, Strategic Management Journal, Vol.9.
  • Dyer J.H., Singh H., (1998): The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Interorganizational Competitive Advantage, Academy of Management Review, Vol.23, No.4.
  • Edvinsson L., (1997): Developing intellectual capital at Skandia, Long Range Planning, Vol. 30, No. 3.
  • Edvinsson L., Malone M., (2001): Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa.
  • Fombrun Ch.J., (1996): Reputation. Realizing Value from the Corporate Image, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
  • Gulati R., Nohria N., Zaheer A., (2000): Strategic Networks, Strategic Management Journal, Vol.21.
  • Hall R., (1992): The Strategie Analysis of Intangible Resources, Strategie Management Journal, Vol.13.
  • McEvily B., Zaheer A., (1999): Bridging Ties: a Source of Form Heterogeneity in Competitive Capabilities, Strategic Management Journal, Vol.20.
  • Nahapiet J., Ghoshal S., (1998): Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage, Academy of Management Review, Vol.23, No.2.
  • Nelson R., Winter S., (1982): An evolutionary theory of economic change, Belknap Press, Cambridge, MA.
  • Rivette K.G., Kline D., (2000): Discovering New Value in Intellectual Property, Harvard Business Review, January- February.
  • Ross G., Ross J., (1997): Measuring your Company's Intellectual Performance, Long Range Planning, Vol.30.
  • Ross J., Roos G., Dragonetti N.C., Edvinsson L., (1997): Intellectual Capital Navigating the Neiv Business Landscape, MacMillan Business, London.
  • Sathe V. (1999): Jak rozszyfrować i zmienić kulturę organizacji, [w:] Schlesinger P.F., Sathe V., Schlesinger L.A., Kotler J., Projektowanie organizacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Spender J.C., (1996): Making Knowledge the Basis of a Dynamic Theory of the Firm, Strategic Management Journal, Vol.17 (Winter Special Issue).
  • Steinmann H., Schreyögg, (1995): Zarządzanie. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  • Sveiby K.E., (1997): The New Organizational Wealth, Berrett-Koehler Publishers, San Francisco.
  • Torres A., (1999): Unlocking the value of intellectual assets, The McKinsey Quarterly No. 4
  • Weigelt K., Camerer C., (1988): Reputation and Corporate Strategy: A review of Recent Theory and Applications, Strategic Management Journal, Vol. 9.
  • Wiig K.M., (1997): Integrating Intellectual Capital and Knowledge Management, Long Range Planning, Vol.30.
  • Winter S.G., (1987): Knowledge and Competence as Strategic Assets, [w:] Teece D.J., The Competitive Challenge, Ballinger Publishing, Cambridge, MA.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000010145

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.