PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 900 Sukces w zarządzaniu : problemy organizacyjno-zarządcze i psychospołeczne | 265--275
Tytuł artykułu

Intuicyjne podejmowanie decyzji w organizacjach o różnej formie własności

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Intuition Managing Decision with Different Type of Property - Private and Public
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł zawiera prezentację badań, które miały na celu określenie związku pomiędzy czynnikami ekonomicznymi a intuicyjnością w podejmowaniu decyzji kierowniczych. W badaniach przyjęto zmienną niezależną w postaci formy własności przedsiębiorstwa, natomiast intuicja w podejmowaniu decyzji była zmienną zależną. Przeprowadzone badania pokazały, że kierownicy przedsiębiorstw poza państwowych częściej deklarują, że w swoich decyzjach posługiwali się intuicją. Natomiast nie udało się za pomocą zaprezentowanych badań udowodnić tezy, że niski poziom deklarowanej intuicyjności jest skorelowany z niskimi wskaźnikami rentowności.
EN
Good manager can use analytical and synthetic decision and computer can help him to show coefficient risk - profit. Logic can help manager has to depend on his intuition. The intuition is not a process, whichis independent to the analytical one. Both processes are very important elements for good managing decision. 601 managers took part in this research. The group was made up from different managers. The investigations were performed in 114 enterprises with different type of property - private and public. There were obtained some proofs which indicate that managers of private enterprises usually declare higher level of intuitional approach in compare with managers from public companies. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Agor W.: Managing Brain Skills to Increase Productivity. W: J. Matzer jr. (ed.): Productivity Improvement Techniques. Washington 1986.
  • Barnard Ch.: The Functions of the Executive. Cambridge: Harward University Press 1939.
  • Bednarski L.: Analiza finansowa w przedsiębiorstwie. Warszawa: PWE 1997.
  • Boltański L.: Les Cardes. La formation d'un groupe social. Paris: Editions de Minuit 1982.
  • Goldberg P.: The Many Faces of Intuition. Los Angeles: Jeremy P. Tarcher, Inc. 1983.
  • Harper S.: Fundation for School of Business at Indiana University 1998.
  • Kozielecki J.: Psychologiczna teoria decyzji. Warszawa: PWN 1975.
  • Listwan T.: Sukces w zarządzaniu. Wrocław: Wydawnictwo AE 1997.
  • Mikołajczyk Z.: Aspekty psychospołeczne we współczesnych technikach organizacji i zarządzania. W: Sukces w zarządzaniu. Pod red. T. Listwana. Wrocław: Wydawnictwo AE 1997.
  • Nelson R.: How to Be a Manager. "Succes" lipiec-sierpień 1985.
  • Rowan R.: The Intuitive Manager. Gower Hampshire: Little, Brown and Company 1986.
  • Peters T., Waterman R. jr.: In Search of Excellence: Lessons from America's Best Run Companies. New York: Harper Row 1982.
  • Samuelson W., Marks S.: Ekonomia menedżerska. Warszawa: PWE 1998.
  • Sierpińska M., Jachna T.: Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych. Warszawa: PWN 1997.
  • Simon H.: Manking Management Decisions: The Role of Intuition and Emotion. "Academy of Management Executive" luty 1987.
  • Strużycki M.: Przedsiębiorstwo a rynek. Warszawa: PWE 1992.
  • Surdykowska S.: Prywatyzacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 1997.
  • Tokarski S.: Elementy psychologii pracy. Gdańsk: Uniwersytet Gdański 1988.
  • Tokarski S.: Kierowanie ludźmi. Koszalin 1998.
  • Tokarski S.: Personel kierowniczy w okresie dążenia do integracji ze strukturami europejskimi. W: Sukces w zarządzaniu. Pod red. S. Chełpy i T. Listwana. Wrocław: Wydawnictwo AE 1999.
  • Vaughan F.: Awakening Intuition. New York: Anchor Books, Garden City 1979.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000010188

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.