PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1997 | nr 503 | 37--52
Tytuł artykułu

Wybór rynków docelowych jako determinanta efektywności działania firmy

Autorzy
Warianty tytułu
Selection of Target Markets as Determinant of Company's Effective Functioning (on the Basis of a Case Study of Creamery Cooperatives)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autorka prezentuje determinanty sukcesów i porażek związanych z wyborem rynków docelowych w sektorze przetwórstwa mleka. Wybór ten powinien bazować na konkurencyjności firmy, jej mocnych i słabych stronach oraz orientacji produkcji.
EN
In the article the author takes up the issue of the selection of a company's target markets demonstrating through the analysis of secondary sources and a case study that under conditions of market economy it becomes one of the major determinants of success or failure. In the next part the author formulated the problem of target markets choice, methods of their identification as well as macroeconomic, sector and internal factors, at the same stressing that it is a managerial decision and testifies to a company's market orientation. Further on in the article the author illustrates the problems under consideration with an example of creamery cooperatives. Their situation is analyzed in the cross-section of macroregions, and next, a case study is carried of cooperatives located in one voivodship. The main conclusion drawn from the research is that it is not macroeconomic factors (political, geographical and even agrarian) that are determinants of a company success in the marketplace but internal factors which to a great degree are decision variables shaped by a company itself. One of the major internal factors decisive for the success of a company is a selection of the right for a given company target markets which should be based on a thorough analysis of the competitiveness of a company, its weak and strong points, competitive edge and on defining market orientation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
37--52
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Geberthner i Spółka, Warszawa 1994, wyd. III.
  • Płonka M., Warunki i kryteria wyboru rynków docelowych spółdzielni przetwórstwa rolnego, AE, Kraków 1996, maszynopis pracy doktorskiej.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000010602

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.