PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2000 | nr 544 | 179--196
Tytuł artykułu

Podstawy rachunku kosztów jakości

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Fundamentals of the Quality Cost Account
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autorzy prezentują podstawowe koncepcje dotyczące szeroko rozumianej problematyki rachunku i analizy kosztów jakości. Przedstawiono główne założenia rachunku kosztów jakości: klasyfikację, pomiar, kalkulację i ocenę kosztów jakości.
EN
The assurance of a high quality level of products and services is one of the most important factors determining firm's competitive position in the market. That is why firms give careful attention to the quality management issue and, in perticular, to the use of effective tools ensuring the attainment of proper quality standards. The most important undertakings regarding the above include the implementation of the Total Quality Management (TQM) and ISO 9000 standards. The quality management requires that the quality cost account is kept. It makes it possible to analyse and rationalize those costs and, in result, to make and implement the decisions ensuring the effectiveness of the activities in the discussed field. The aim of the paper is to present the basic conceptions regarding the quality cost account and, in particular, to show the essential assumptions of that account including the classification, measurement, calculation and evaluation of the quality costs. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
179--196
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Badanie kosztów wdrażania systemu zapewnienia jakości (SZJ) w przedsiębiorstwie według ISO 9000 - etap I [1996], Orgmasz, Warszawa.
  • Bank J. [1996], Zarządzanie przez jakość, Gebethner & Spółka, Warszawa.
  • Cholewicka-Goździk K., Skrzypek E. [1988], Czynniki kształtujące jakość wyrobów rynkowych w wybranych przedsiębiorstwach, PTE - Komisja Ekonomiki Jakości, Warszawa.
  • Czyrek E. [1994], Koszty braku jakości na drodze do certyfikatu dla firmy, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 676.
  • Feigenbaum A.V. [1983], Total Quality Control, McGraw Hill Book, New York.
  • Gerberich C.W., Silberg I. [1997], Zarządzanie kosztami jakości [w:] Praktyczne zarządzanie jakością, pr. zbior., Wyd. Informacji Zawodowej ALFA-WEKA, Warszawa.
  • Groocock J.H. [1982], Jakość dla klienta i koszty jakości - dwie miary podnoszenia poziomu jakości, PTE, Komisja EJiPT, Warszawa.
  • Gradowski P. [1994], Koncepcja strat jakościowych Taguchiego, "Przegląd Organizacji", nr 3.
  • Haustein H.D., Neumann K. [1970], Analiza ekonomiczna poziomu technicznego produkcji przemysłowej, PWE, Warszawa.
  • Juran J.M. [1974], Quality Control Handbook, McGraw Hill Book, New York-Toronto-London.
  • Juran J.M., Gryna F.M. [1989], Jakość, projektowanie, analiza, PWE, Warszawa.
  • Kandaouroff von A. [1994], Qualitätskosten. Eine Theoretisch-empirische Analyze, "Zeitschrift für Betriebswirtschaft", nr 6.
  • Kopczyńska L. [1990], Zastosowanie rachunku kosztów jakości w przedsiębiorstwie, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 1-3.
  • Koszty i korzyści wdrażania systemu jakości w przedsiębiorstwie [1996], pod red. T. Wawaka, Wyd. PKN, Warszawa.
  • Koszty jakości [1994], Materiały szkoleniowe, Zetom, Warszawa.
  • Lisiecka K. [1996], Rachunek kosztów jakości narzędziem obniżki kosztów wytwarzania [w:] Koszty i korzyści wdrażania systemu jakości w przedsiębiorstwie, pod red. T. Wawaka, Wyd. PKN, Warszawa.
  • Masing W. [1996], Obniżanie kosztów poprzez poprawę jakości działalności operacyjnej firmy [w:] Materiały Międzynarodowego Sympozjum Aplikacyjnego ISO 9000 Forum, Warszawa, 12-14 marca 1996 r., Kraków 15 marca 1996 r.
  • Nowak W.A. [1997], Rachunkowość a zarządzanie jakością, "Rachunkowość", nr 6.
  • Oyrzanowski B. [1969], Ekonomiczne problemy jakości, "Ekonomista", nr 2.
  • Oyrzanowski B. [1984], Koszty jakości. Mala encyklopedia jakości, PWE, Warszawa.
  • Oyrzanowski B. [1989], Jakość dla konsumenta, producenta i gospodarki narodowej, PWE, Warszawa.
  • Rachunek kosztów jakości. Poradnik dla przedsiębiorstw przemysłowych [1989], praca zbiorowa, Ośrodek Badań Jakości Wyrobów Przemysłowych "Zetom", Biuro Badawczo-Rozwojowe "Qual", Warszawa.
  • Rachunek kosztów jakości [1990], Materiały z konferencji organizowanej przez Ośrodek Badań Jakości Wyrobów Przemysłowych "Zetom", Warszawa.
  • Skrzypek E. [1993], Systemy zapewnienia jakości. Doświadczenia przedsiębiorstw, Uniwersytet M. Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • Skrzypek E. [1996a], Koszty jakości jako narzędzie weryfikacji skuteczności systemu zapewnienia jakości w przedsiębiorstwie [w:] Materiały Międzynarodowego Sympozjum Aplikacyjnego ISO 9000 Forum, Warszawa, 12-14 marca 1996 r., Kraków, 15 marca 1996 r.
  • Skrzypek E. [1996b], Miejsce kosztów jakości w systemie zarządzania jakością [w:] Materiały konferencyjne, PTE, Warszawa, maszynopis powielony.
  • Skuteczność systemu jakości - doświadczenia przedsiębiorstw [1995], PTE, Zakład Szkolenia i Doradztwa Ekonomicznego w Lublinie, Lublin.
  • Sobczyk G. [1991], Jakość wyrobów przemysłowych a zapotrzebowanie na usługi naprawcze, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 6.
  • Wawak T. [1989], Makroekonomiczne problemy jakości produktów przemysłowych w Polsce, UJ, Kraków.
  • Wawak T. [1995], Zarządzanie przez jakość, Wyd. Informacji Ekonomicznej, Kraków.
  • Zajączkowski E., Aleksandrowicz S. [1978], Organizacja kontroli jakości w przedsiębiorstwie przemysłowym, Polski Komitet Normalizacji i Miar, Oddział w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
  • Zembrzuska Z., Jędraś J. [1992], Koszty jakości, Ośrodek Badania Jakości Wyrobów "Zetom", Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000010703

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.