Warianty tytułu
The Key Success Factor Matrix as a Tool of the Product Strategy Selection
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule przedstawiono istniejące źródła poszukiwania kluczowych czynników sukcesu w firmach polskich i zagranicznych. Omówiono produkt jako wyznacznik przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Opisano charakterystykę i zastosowanie macierzy kluczowych czynników sukcesu dla wybranej firmy.
The variety, changeability and uncertainness of the environment requires a firm functioning in it should adopt a set of various patterns and ways of behaviour, apply reliable methods of determining future directions of development, formulate the procedures of decision making as regards the determination of the management strategy. At present, a special place in that strategy is taken by the product strategy. It is concerned with products, concepts, future directions in the design of new products, testing of the current products, quality formation and development of the market and assortment strategies. The aim of the paper is to present the existing sources of success that could be exploited by Polish and foreign firms, and in perticular, to discuss the notion of the product as a determinant of the competitive supremacy of a firm. The paper contains a description of a general model of product management and firms' behaviour as regards the formation of the product strategy as a factor of success. In the paper the author presents the characterization and application of the key success factor matrix (strategic indicator matrix) for a selected firm. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
135--150
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Certo C., Peter J.P. [1987], Strategic Management. Concepts and Applications, Random House, New York.
- Fabiańska K., Rokita J. [1986], Planowanie rozwoju przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
- Faulkner D.C., Bowman C. [1996], Strategie konkurencji. Podstawy zarządzania, Gebethner & Spółka, Warszawa.
- Hoffmann F. [1986], Kritische Erfolgsfaktoren - Erfahrungen in grossen und mittelständischen Unternehmungen, "Zeitschrift für Betriebswirtschaft", nr 10.
- Innovatives Arbeitszeit- und Betriebszeitmanagement [1990], K.F. Ackermann, M. Hofmann (Hrgb.), Campus Verlag, Frankfurt/Main, New York.
- Karlöf B., Östblom S. [1995], Benchmarking. Równaj do najlepszych, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa.
- Kühn R. [1980], Unternehmungspolitik, Paul Haupt, Bern.
- Mruk H., Rutkowski I.P. [1994], Strategia produktu, PWE, Warszawa.
- Muhlemann A.P., Oakland J.S., Lockyer K.G. [1995], Zarządzanie. Produkcja i usługi, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
- Obłój K. [1994], Strategia sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
- Olszewska B. [1995], Czynniki efektywnego wdrażania strategii, AE we Wrocławiu, Zeszyty Naukowe, Wrocław, nr 703.
- Pabian A. [1994], Jak zapewnić sukces przedsiębiorstwa na rynku, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 1.
- Penc J. [1997], Strategiczne czynniki sukcesu, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 6.
- Piekarz H., Walas J. [1997], Zarządzanie kluczowymi czynnikami sukcesu w firmie [w:] Ewolucja zarządzania polskimi przedsiębiorstwami w latach dziewięćdziesiątych, materiały konferencyjne, Jurata-Sopot.
- Porter M. [1992], Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
- Siuta B. [1996], Strategia zarządzania produktem, TNOiK, Bydgoszcz.
- Strategor [1996], Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa.
- Urbanowska-Sojkin E. [1996], Strategie rynkowe podmiotów gospodarczych [w:] Strategie przedsiębiorstw w procesie przechodzenia do gospodarki rynkowej, AE w Poznaniu, Zeszyty Naukowe, Poznań.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000010707