PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | nr 489 Kształtowanie się środowiska biznesu jako grupy interesu w Polsce | 109--137
Tytuł artykułu

Między pluralizmem a korporatywizmem - próba rekonstrukcji modeli lobbingu

Warianty tytułu
Between Pluralism and Corporativism - Reconstruction of Lobbing Models
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autorka wyjaśnia pojęcie lobbingu i zakres tego zjawiska w powiązaniu z grupami interesów. Podejmuje próbę ujęcia lobbingu w kategorii teoretycznego modelu: pluralistycznego i korporatywistycznego. Model pluralistyczny opiera się na istnieniu luźno zorganizowanych grup interesów, które pełnią funkcję pośredników pomiędzy tymi, którzy ustalają reguły gry i tymi, którzy im podlegają. Model ten występuje w czystej postaci w Stanach Zjednoczonych, a na gruncie europejskim jest obecny w Wielkiej Brytanii. Natomiast model korporatywistyczny jest realizowany w takich krajach, jak: Austria, Holandia, Niemcy, Szwecja i Norwegia. W modelu tym zasadnicze decyzje ekonomiczne, polityczne lub społeczne podejmowane są w wyniku negocjacji między państwem a różnymi uprzywilejowanymi grupami interesów. W końcowej części artykułu autorka dokonuje analizy przypadków dwóch lobbingów obecnych w Polsce: Business Centre Club (BBC) oraz Polskiego Lobby Przemysłowego (PLP) im. Eugieniusza Kwiatkowskiego.
EN
The author explains the concept and range of lobbing in relation to interest groups. There is an attempt at defining lobbing as theoretical pluralistic and corporativist model together with its description. (A.Ł.)
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000010939

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.