Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Between Pluralism and Corporativism - Reconstruction of Lobbing Models
Języki publikacji
Abstrakty
Autorka wyjaśnia pojęcie lobbingu i zakres tego zjawiska w powiązaniu z grupami interesów. Podejmuje próbę ujęcia lobbingu w kategorii teoretycznego modelu: pluralistycznego i korporatywistycznego. Model pluralistyczny opiera się na istnieniu luźno zorganizowanych grup interesów, które pełnią funkcję pośredników pomiędzy tymi, którzy ustalają reguły gry i tymi, którzy im podlegają. Model ten występuje w czystej postaci w Stanach Zjednoczonych, a na gruncie europejskim jest obecny w Wielkiej Brytanii. Natomiast model korporatywistyczny jest realizowany w takich krajach, jak: Austria, Holandia, Niemcy, Szwecja i Norwegia. W modelu tym zasadnicze decyzje ekonomiczne, polityczne lub społeczne podejmowane są w wyniku negocjacji między państwem a różnymi uprzywilejowanymi grupami interesów. W końcowej części artykułu autorka dokonuje analizy przypadków dwóch lobbingów obecnych w Polsce: Business Centre Club (BBC) oraz Polskiego Lobby Przemysłowego (PLP) im. Eugieniusza Kwiatkowskiego.
The author explains the concept and range of lobbing in relation to interest groups. There is an attempt at defining lobbing as theoretical pluralistic and corporativist model together with its description. (A.Ł.)
Rocznik
Strony
109--137
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000010939