Warianty tytułu
Relationship Marketing Theory According to Cranfield School - Theoreticial Analysis
Języki publikacji
Abstrakty
Zmiany zachodzące w otoczeniu rynkowym przedsiębiorstw wymuszają przeprowadzenie adekwatnych przekształceń w metodach prowadzenia biznesu. Stwierdzenie to dotyczy również marketingu. Pomimo zachodzącego procesu ewolucji, w teorii i praktyce marketingowej dominuje klasyczna koncepcja skoncentrowana wokół tzw. 4P. Spadająca efektywność działań marketingowych spowodowała zwątpienie w skuteczność klasycznej koncepcji i pobudziła poszukiwanie nowych, skuteczniejszych rozwiązań. W ostatnich latach na znaczeniu zyskuje koncepcja tzw. marketingu relacji, która na rynku polskim stanowi novum. Badania nad nową koncepcją marketingową podjęło wiele ośrodków. Zdaniem autora "Szkoła w Cranfield" przedstawiła najbardziej spójną kompleksową wizję tej koncepcji. Celem artykułu jest przeprowadzenie krytycznej analizy koncepcji marketingu relacji według "Szkoły w Cranfield" i umiejscowienie jej na tle całościowego dorobku marketingowego w tej dziedzinie. (abstrakt oryginalny)
The marketing mix paradigm has dominated marketing thought, research, and practice since it was introduced almost 40 years ago. Today new approaches have been emerging in marketing research. The evolving recognition of the importance of customer retention and of customer relationship economics reinforce the change in mainstream marketing. Relationship marketing is a leading new approach to marketing. A major shift in the perception of the fundamentals of marketing is taking place. Undoubtedly discussion on the concept of relationship marketing is one of the most prominent and of a larger scale ways of re-evaluation of the role and direction of development of marketing but there is a great lack in literature describing this new discipline. Especially in Poland the concept of relationship marketing is almost unknown. This paper is concerned with the development of relationship marketing theory. Firstly is identifies the major criticism of the transactional approach. Secondly it examines approach to relationship marketing so called the "six markets model". (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
47--66
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Berry L.: Relationship Marketing, w: L. Berry, G. L. Shostack, G. D. Upah, Emerging Perspectives on Services Marketing, American Marketing Association, Chicago 1983.
- Blois K.: Relationship Marketing in Organisational Markets, Journal of Marketing Management 12/1996.
- Bund Jackson B.: Build Customer Relationship that Last, Harvard Business Review, 11/1985.
- Christopher M., Payne A., Ballantyne D., Relationship Marketing, Butterworth Heinemann 1991.
- Cooper M., Gardner J., Building Good Business Relationships - More than Just Partnering or Strategic Alliances?, International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 6/1993.
- Gardner J.: More than Just Partnering or Strategic Alliances?, International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 6/1993.
- Grönroos Ch.: From Marketing Mix to Relationship Marketing - Towards a Paradigm Shift in Marketing, Management Decision, vol. 32, No 2/1994.
- Grönroos Ch.: Quo Vadis, Marketing?, Toward a Relationship Marketing Paradigin, Journal of Marketing Management, 10/1994.
- Grönroos Ch.: Relationship Marketing. Strategic and Tactical Implications, Management Decisions, 3/1996.
- Gronroos Ch.: Service Management and Marketing. Managing the Moments of Truth in Service Competition, Free Press, Lexington 1990.
- Gummesson E.: Quality Management in Service Organisations, New York, International Service Quality Association (ISQA) & St. John's University 1993.
- Gummesson E.: The New Marketing: Developing Long - term Interactive Relationships, Long Range Planning, 4/1987.
- Payne A.: Advances in Relationship Marketing, Kogan Page, London 1995.
- Payne A.: Marketing usług. PWE, Warszawa 1996.
- Peck H.: Towards a Framework for Relationship Marketing - the Six Markets Model Revisited and Revised, Academy of Marketing Proceedings, The Manchester Metropolitan University 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000010997