PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | nr 951 Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce | 72--82
Tytuł artykułu

Wybrane strategie rozwoju przedsiębiorstw w świetle współczesnych paradygmatów zarządzania

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pierwszej części artykułu wskazano najważniejsze cechy współczesnych przedsiębiorstw i ich otoczenia, kierunki i trendy zmian w nich zachodzących oraz charakter związków pomiędzy nimi a otoczeniem. W części drugiej scharakteryzowano strategie rozwoju przedsiębiorstw poprzez strategie wzrostu wewnętrznego i strategie wzrostu zewnętrznego. Strategie te zaprezentowano w świetle dwóch współczesnych paradygmatów zarządzania: permanentnego reformułowania misji i strategii rozwoju przedsiębiorstw (zarządzanie zmianami) i kluczowego znaczenia kapitału ludzkiego (zarządzanie zasobami ludzkimi).
EN
The paper presents two basic strategies of enterprise development: strategies of development by internal growth and strategies of development by external growth. They are described on the basis of contemporary directions and trends of changes taking place in the turbulent environment of enterprises and their internal environment. Both strategies are presented in the context of two, relatively common and regarded as very important, paradigms of management: the necessity of permanent renewing of enterprises (management of changes) and the key meaning of human capital of enterprises in the process of strategic management (human resources management). The choice of appropriate strategic option, which can be treated as the answer for the question: to build or to buy?, generates the demand for managers architects or managers restorers. But despite of the choice mentioned above, in the practice contemporary managers, responsible for the development of enterprises, should have competencies and skills, compatible with those two paradigms of management, which can ensure the effectiveness of their managerial activity. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Clarke L.: Zarządzanie zmianą. Warszawa, Wydawnictwo Gebethner & Spółka 1997.
  • Moszkowicz M.: Ewolucyjność i wirtualność w zarządzaniu strategicznym. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 784. Wrocław, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu 1998.
  • Nizard G.: Metamorfozy przedsiębiorstwa. Zarządzanie w zmiennym otoczeniu organizacji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 1998.
  • Perechuda K.: Reengineering a zarządzanie. [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem przyszłości. Koncepcje, modele, metody. Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet 2000.
  • Lichtarski J.: Przemiany w przedmiocie i metodach doskonalenia organizacji i zarządzania."Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 851, Wrocław, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu 2000.
  • Słownik wyrazów obcych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 1993.
  • Wawrzyniak B.: Odnawianie przedsiębiorstwa. Na spotkanie XXI wieku. Warszawa, Poltext 2000.
  • Bratnicki M.: Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Katowice, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach 1997.
  • Brilman J.: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne 2002.
  • Porter M.E.: Competitive Advantage. New York: The Free Press 1985.
  • Szczepankowski P.J.: Fuzje i przejęcia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000011409

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.