PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | nr 928 Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem : integracja i dezintegracja | 47--54
Tytuł artykułu

Integracja jako problem zarządzania

Warianty tytułu
Integration as a Management Problem
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dzisiejszej gospodarce coraz częściej występują przedsiębiorstwa, których wartość rynkowa wielokrotnie przewyższa wartość księgową. Według ekspertów jest to efekt kumulowania przez przedsiębiorstwa zasobów o charakterze niematerialnym (zasobów intelektualnych). Firmy takie są nazywane przedsiębiorstwami wiedzy lub przedsiębiorstwami postindustrialnymi, podczas gdy firmy tradycyjne są określane jako przedsiębiorstwa industrialne. W związku z tym powstał nowy nurt zarządzania, zwany zarządzaniem wiedzą lub zarządzaniem kapitałem intelektualnym. Procesy integracji i dezintegracji w obu typach przedsiębiorstw mogą się znacznie różnić. Jako przykład podano różnice między integracją wertykalną, stosowaną w zarządzaniu przedsiębiorstwem industrialnym, a integracją różnych form kapitału intelektualnego, reprezentowaną przez tzw. platformę wartości. Zasadnicze różnice polegają na tym, że w procesie integracji pionowej podstawową rolę odgrywają czynniki materialne (choć często ważne są również elementy poza- materialne, np. kultura organizacyjna), podczas gdy platforma wartości powstaje wyłącznie na skutek integracji czynników niematerialnych (kapitału ludzkiego, kapitału organizacyjnego i kapitału klienckiego). Druga ważna różnica polega na innym sposobie utrzymywania i poprawiania efektywności przedsiębiorstwa. Integracja wertykalna koncentruje się głównie na redukcji kosztów, podczas gdy integracja kapitału intelektualnego generuje nową wartość finansową (kapitał finansowy). (abstrakt oryginalny)
EN
In today's economy there are many companies whose market value is much greater than their book value. According to experts this is the result of accumulating intangible assets by companies. These companies are called "knowledge" or "post-industrial" enterprises whereas traditional companies are called industrial enterprises. This has resulted in the foundation of the new management way named "knowledge management" or "intellectual capital management". Integration or disintegration processes can differ substantially in these companies. In this paper vertical integration and conception of value platform are compared. The main differences are as follows: in case of vertical integration the most important thing is integration of material factors although sometimes intangibles are very important as well (for example organisational culture). Vertical integration improves effectiveness of organisation by reduction their costs; value platform consists of integration of three types of intellectual capital (intangible assets): human capital, organisational capital and customer capital. It improves effectiveness by generating new value (not by reducing costs). (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Edvinsson L., Malone M.S.: Kapitał intelektualny. Poznaj prawdziwą wartość swego przedsiębiorstwa, odnajdując jego ukryte korzenie. Warszawa: PWN 2001, s. 106.
  • Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN 1999, s. 351.
  • Hamel G., Prahalad C.K.: Przewaga konkurencyjna jutra. Warszawa: Business Press 1999, s. 131.
  • Lambert T.: Problemy zarządzania. 50 praktycznych modeli rozwiązań. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC 1999, s. 36.
  • Obłój K.: Mikroszkółka zarządzania. Warszawa: PWE 1994, s. 89.
  • Rosnące wymagania wskutek globalizacji i fuzjomanii. "Zarządzanie na Świecie" 1999 nr 1, s. 26.
  • Senge P.M.: recenzja pracy: G. Hamel, C.K. Prahalad: Przewaga konkurencyjna jutra. Warszawa: Business Press 1999.
  • Por. Strategor: Zarządzanie firmą. Warszawa: PWE 1997, s. 317.
  • Sveiby K.E.: Intellectual Capital and Knowledge Management. Internet: www.sveiby.com
  • Sveiby K.E., Lloyd T.: Managing Knowhow. London: Bloomsbury Publishing Limited 1988.
  • The Third Annual Knowledge Capital Scorecard. "CFO Magazine" April 01.2001, Internet: www.cfo.com.
  • Zack M.H.: Competing on Knowledge. W: 2000 Handbook of Business Strategy. New York: Faulkner & Gray 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000011444

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.