PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | nr 928 Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem : integracja i dezintegracja | 69--76
Tytuł artykułu

Grupy interesów przedsiębiorstwa w koncepcji stakeholders

Warianty tytułu
Enterprise's Business Groups in Stakeholders Conception
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie przedsiębiorstwem jest procesem podlegającym ciągłej zmianie i kształtowanym przez różne czynniki. Koncepcję stakeholders należy traktować jako efekt naturalny rozwoju podejścia shareholders i zwrócenia uwagi na podstawową rolę i znaczenie oddziaływania na przedsiębiorstwo wszystkich grup i osób zainteresowanych jego istnieniem i rozwojem. Bez względu na zmieniającą się siłę tego wpływu można twierdzić, że koncepcja stakeholders nie Ogranicza przedsiębiorstwom zarobkującym powinności osiągania i podziału zysku w sposób troskliwy i zarazem odpowiedzialny. Co więcej, wskazuje na konieczność takiego zarządzania nim w długim okresie, by przedsiębiorstwo mogło być postrzegane jako jednostka rozwijająca swoją działalność w sposób spełniający oczekiwania zainteresowanych osób i grup. (abstrakt oryginalny)
EN
Management firm is process to continuous change and shaped under influence of different factors. Idea stakeholders one should treat as effect of natural development of approach shareholders and of turning attentions on basic part and meaning of influence on firm all of groups and of interested persons his with existence and development. Without regard on changing power this of influence one can affirm, that idea stakeholders does not limit to firms earning some living duties of attaining and of partition of profit in manner solicitous and also responsible. What more, shows on necessity such managements it in long period firm would be able to be perceived as indywidual evolvent one's own activity in manner realizing expectations of interested persons and of groups. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Anderson R.E., Hair J.F., Bush A.J.: Professional Sales Management. McGraw-Hill 1988.
  • Chappell T.: Dusza biznesu. O umiejętności łączenia korzyści, własnej z dobrem ogólnym. Wydawnictwo "Studio Emka", Warszawa 1998.
  • Crozier M.: Przedsiębiorstwo na podsłuchu. Jak uczyć się zarządzania postindustrialnego. Warszawa 1993.
  • De Wit B., Meyer R.: Strategy. Proces, Content, Contex. An International Perspective. International Thomson Publishing Company, London 1998.
  • Dwojacki P., Nogalski B.: Identyfikacja strategicznej tożsamości firmy. Materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej "Tożsamość i strategia przedsiębiorstwa - modele i doświadczenia". Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1997.
  • Evan W., Freeman E.: A stakeholder theory of the modern corporation; Kantian capitalism. W: Chryssides G.D., Kaler J.H.: An Introduction to Business Ethics. Chapman & Hall, London 1993.
  • Frydman R., Rapaczyński A.: Prywatyzacja w Europie Wschodniej. Czy państwo traci na znaczeniu? Wydawnictwo "Znak", Kraków 1995.
  • Griffin R.: Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa 1996.
  • Jeżak J.: Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem. Studium koncepcji i doświadczeń amerykańskich i zachodnioeuropejskich. Uniwersytet Łódzki, Łódź 1990.
  • Katz D., Kahn R.L.: Społeczna psychologia organizacji. PWN, Warszawa 1979.
  • Kieżun W.: Sprawne zarządzanie organizacją. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 1997.
  • Klimczak B.: Etyka gospodarcza. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu im. Oskara Langego, Wrocław 1999.
  • Kotler Ph.: Marketing. Gebethner i Ska, Warszawa 1994.
  • Lichtarski J. (red.): Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1999, s. 59.
  • Marek S. (red.): Podstawy ekonomiki przedsiębiorstw. Wydawnictwo "Walkowska", Szczecin 1998.
  • Moszkowicz M.: Strategia przedsiębiorstwa okresu przemian. PWE, Warszawa 2000.
  • Rudolf S. (red.): Efektywność nadzoru właścicielskiego w spółkach kapitałowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000, s. 10.
  • Rybak A.: Strategia rozwoju miasta Częstochowy a bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Materiały konferencyjne Zarządzanie finansami. W: Współczesne tendencje w teorii i praktyce. Pod red. D. Zarzeckiego. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2000.
  • Steinberg E.: The dangers of the stakeholders doctrine. "Prakseologia" nr 141/2001.
  • Stewart B.: The Quest for Value. A guide for Senior Managers. Harper-Business 1991.
  • Walczak-Duraj D.: Społeczna reputacja firmy - istotna zmienna wartości przedsiębiorstwa. W: Wartość przedsiębiorstwa - z teorii i praktyki zarządzania. Pod red. J. Duraja. Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock-Łódź 2001.
  • Zemler Z.: Public relations. Kreowanie reputacji firmy. Poltex, Warszawa 1992.
  • Zieleniewski J.: O "przekładnię" między makrozarządzaniem a mikrozarządzaniem. "Prakseologia" nr 3-4/1973.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000011446

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.