PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | nr 958 Finanse i rachunkowość w zarządzaniu gospodarką narodową | 156--166
Tytuł artykułu

Optymalizacja wyboru długości czasu pracy i czasu wolnego w gospodarstwie domowym

Autorzy
Warianty tytułu
Optimisation of Selecting the Working Time and Free Time Proportion in Households
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł obejmuje rozważania na temat optymalizacji funkcji celu gospodarstwa domowego, pod kątem zagadnień gospodarowania czasem. Gospodarowanie czasem na równi z gospodarowaniem kapitałem i innymi zasobami wytycza strategię i sposób funkcjonowania gospodarstwa domowego. Strategia ta określa zespół decyzji i preferencji wynikających z relacji czasu wolnego oraz wysokości dochodu i poziomu konsumpcji, i jest uzależniona od długości czasu pracy.
EN
The optimisation of the goal function for a household requires identifying the structure of household usage of time, i.e. dividing it into spare time and working time. Assuming that spare time has its price means that it is a rare asset. For a household which has relatively easy access to spare time, the marginal demand (amount demanded) for it is low, what results in low price. On the other hand lack of the spare time causes high prices of it, because of not satisfied needs. The choice between spare time and working time is limited by access to resources - it depends on relative prices of goods and services and the income of a household. The way of measuring the utility of spare time is the value of decided by household decrease in income which could be earned in exchange for spare time. (original abstract)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Balicki L., Tyc W., Mikroekonomia. A-F-T, Jelenia Góra 2001.
  • Becker G.S., Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich, PWN, Warszawa 1990.
  • Ghez G.R., Becker G.S., The Allocation of Time and Goods over the Life Cycle, NBER, New York 1975.
  • Jung B.H., Ekonomia czasu wolnego. Zarys problematyki, PWN, Warszawa 1989.
  • Krawczewski A., Gospodarka mieszana, hasło w Encyklopedii Biznesu. T.I, Fundacja Innowacja, Warszawa 1995.
  • Milewski R., Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa 1998.
  • Szczepański J., Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji, PWE, Warszawa 1981. s. 175-178.
  • Seiwert L.J., Jak organizować czas, PWN, Warszawa 1993.
  • Seiwert L.J., Zarządzanie czasem, Agencja Wydawnicza 'Placet', Warszawa 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000012090

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.