Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
On Testing Causal Relations in Econometric Models
Języki publikacji
Abstrakty
Założeniem artykułu była prezentacja metody wykrywania związków przyczynowych wśród zjawisk ekonomicznych, opierającej się na definicji C.W.J. Grangera. Należy dodać, że po zastosowaniu tej procedury uzyskuje się jedynie odpowiedź na pytanie: czy pomiędzy pewnymi wyodrębnionymi zjawiskami ekonomicznymi, zachodzi związek przyczynowy nazwany związkiem przyczynowym w sensie Grangera? Autorka zaprezentowała empiryczne zastosowanie procedury, testującej założenie, że pomiędzy poziomem infrastruktury telekomunikacyjnej a poziomem aktywności ekonomicznej w danych krajach występują związki przyczynowe. Badaniami objęto 30 krajów.
In this paper I present testable definition of causal relationship suggested by Granger. It is difficult to find generally accepted causality definition because of many different aspects of causality in the real world. I decribe the well established Granger test for causality using time series data. This test is illustrated with empirical example finding evidence for causality from levels of telecommunications infrastructure to economic activity and for causality in the opposite directions for thirty countries. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
Strony
138--145
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Ashley R., Granger C.W.J., Schamalensee R. (1980), ,Advertising and Aggregate Consumption: an Analysis of Causality", Econometrika 48, s. 1149 - 1168.
- Dutta A. (2001), "Telecommunications and Economic Activity: An Analysis of Granger Causality", Journal of Management Information System 17, s. 71-95.
- Granger C.W.J. (1969), Investigating Casual Relations by Econometric Models and Cross-Spektral Methods Econometrica 37, s. 425 - 438.
- Lackowski Z. (1989), Zasadnicze zagadnienia filozofii, Książka i Wiedza, Warszawa.
- McCarville M., Nadozie E. (1995), "Causality Test of Export - Led Growth: the Case of Mexico", Atlantic Economic Journal 23, s. 140 - 145.
- Pawłowski Z. (1979), Ekonometria, PWN, Warszawa.
- Sims C.A. (1972), "Money, Income and Causality", American Economic " Review 62, pp. 540 - 552.
- Zanias G.P. (1994), "The Long Run, Causality, and Forecasting in the Advertising - Salse Relationship", Journal of Forecasting 13, pp. 601-610.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000012155