Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
The Use of Algorithms CHAID and C&RT in Classification of Buyers of Chocolates
Języki publikacji
Abstrakty
Autor omówił sposób jednoczesnego wykorzystania algorytmów CHAID (Chi-squared Automatic Interaction Detection) oraz C&RT (Classification and Regression Trees) wchodzących w skład pakietu statystycznego AnswerTree. Analizy przeprowadzone zostały dla zmiennych objaśnianych (przeciętne miesięczne wydatki studentów na czekoladę oraz liczba kupowanych tabliczek czekolady w miesiącu). Dane empiryczne, potrzebne do analizy autor uzyskał w wyniku badania ankietowego wśród studentów Wydziału Gospodarki Regionalnej i Turystyki w Jeleniej Górze AE we Wrocławiu. Wyniki badań dowiodły, że niezależnie od zastosowanego algorytmu, najsilniejszy wpływ na zakup czekolady miała zmienna charakteryzująca wagę kupowanej czekolady.
The articles presents the use of statistical package AnswerTree in classification when the criterion variable in measured on metric scale. It makes possible of use of algorithms CHAID and C&RT together and/or separately. This permits to eliminate fortuity in choice of variables being base of partition and to proper partition of objects on classes. For practical of illustrating possibilities of package two classification are made. The subject of researches were 672 students. In first classification the target variable was average monthly expenses of students on purchase of chocolate, in second one was average monthly number purchased of plates of chocolate. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
Strony
258--271
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Aluja-Banet T., Nafria E. (1997), Generalized Impurity Measures and Data Diagnostics in Decision trees. W: Greenacre M., Blasius J., (red.) Visualization of Categorical Data, San Diego, Academic Press, s. 59-69.
- AnswerTree 2.0 (1999), User's Guide. Chicago, SPSS Inc.
- Breiman L., Friedman J.H., Olshen R.A., Stone C.J. (1984), Classification and Regression Trees. Belmont, Wadsworth.
- Gatnar E. (2001), Nieparametryczna metoda dyskryminacji i regresji. Warszawa, PWN.
- Górniak J. Wprowadzenie do analizy danych w marketingu. Segmentacja rynku i profilowanie klientów. Kraków, 28-29.05.2001 r. (materiał powielony).
- Kass G.V. (1980), An Exploratory Technique for Investigating Large Quantities of Categorical Data. "Applied Statistics" 29, s. 119-127.
- Kurzydłowski A. (2000), Segmentacja rynku z wykorzystaniem pakietu statystycznego AnswerTree. W: Ekonometria 5, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 859, s. 104-111.
- Kurzydłowski A. (2001), Ocena jakości podziału w wybranych algorytmach drzew klasyfikacyjnych. W: Ekonometria, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu (w recenzji).
- Magidson J. (1993), SPSS for Windows CHAID, release 6.0, Chicago, SPSS Inc.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000012172