Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Non-material Resources in the Light of Market Criteria Conditioning Competitive Advantage Generation
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest ukazanie znaczenia aktywów niematerialnych w świetle stosunkowo nowego nurtu w obszarze zarządzania strategicznego, zwanego podejściem zasobowym (resource-based view of the firm). Artykuł koncentruje się na określeniu charakterystyki zasobów, jakimi dysponuje przedsiębiorstwo i prezentuje literaturę na temat uwarunkowań trzech podstawowych cech determinujących możliwość osiągnięcia przewagi rynkowej nad rywalami: imitowalności, mobilności i substytucyjności, a także bada zasoby niematerialne.
Understanding sources of sustained competitive advantage has became a major area of research in strategic management. Resoure-Based View of the Firm assumes internal firm resources are potential source of competetive advantage. Three empirical indicators of the potential of firm resources to generate sustained competitive advantage - imitability, substitutability and mobility - are discussed. The author is analyzing the potential of invisible assets for generating competitive advantage. (original abstract)
Rocznik
Tom
Strony
85--94
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Amit R., Schoemaker P.: Strategic Assets and Organizational Rent. "Strategic Management Journal" 1993 vol. 14.
- Barney J.: Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. "Journal of Management" 1991 vol. 17, nr 1.
- Collis D.. Montgomery C.: Competing on Resources: Strategy in the 1990s. "Harvard Business Review" 1995 July-August.
- Dietrix I., Cool K.: Asset Stock Acumulation and Sustanahility of Competitive Advantage. "Management Science" 1989 vol. 35, nr 12.
- Grant R.: The Resourced-based Theory of Competitive Advantage. "California Management Review" 1991 Spring.
- Hall R.: The Strategic Analysis of Intangible Resources. "Strategie Management Journal" 1992 vol. 13.
- Obłój K.: Strategia organizacji. Warszawa: PWE 1998.
- Peteraf M.: The Cornerstones of Competitive Advantage: A resource -based view, "Strategic Management Journal" 1993 vol. 14.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000012883