Warianty tytułu
Consumer Protection in Conditions of Information Asymmetry
Języki publikacji
Abstrakty
W opracowaniu przedstawiono aspekt prawny ochrony konsumenta w warunkach asymetrii informacji. Zwrócono uwagę na fakt, że głównymi instrumentami zapewnienia ochrony klientom powinny być przepisy prawne oraz wskaźniki ekonomiczne zawierające możliwość zwrotu zakupu, ochronę konsumenta oraz wykonanie gwarancji.
The general instruments for ensuring consumer protection can be divided into legal and economic measures. Economic measures include returnable purchases, customer care and guarantees. The effective use of economic solutions limits reverse selection and moral risk. Legal measures include making the producer responsible for his/her products and introducing binding standards. For consumer protection to be effective, a series of solutions from both categories must be applied. (short original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
91--100
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Alkerlof G., The Market for Lemons: Quality Uncertainty and the Market Mechanism, "The Quarterly Journal of Economics" 1970, nr 84, s. 488-500.
- Darby M., Kami E., Free Competition and the Optimal Amount of Fraud, "Journal of Law and Economics" 1973, nr 16, s. 67-88.
- Kamiński R., Łuczak M., Gwałt na konsumencie, "Wprost" z 12 listopada 2000.
- Merodi G., Reklama i komercjalizacja produktów: ochrona interesów ekonomicznych konsumentów, uzgodnienia między producentami i konsumentami [w:] Ochrona konsumenta w Unii Europejskiej, Instytut Europejski w Łodzi, Łódź 1998.
- Milgrom P., Roberts J., Prices and Advertising Signals of Product, "Journal of Political Economy" 1986, nr 94, s. 796-821.
- Nelson P., Information and Consumer Behaviour, "Journal of Political Economy" 1970,nr 78, s. 311-329.
- Spence M., Consumer Misperceptions, Product Failure, and Producer Liability, "Review of Economic Studies" 1977, nr 44, s. 561-572.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000013687