Warianty tytułu
An Attempt to Interpret Marketing Strategy in a Marketing-Orientad Context
Języki publikacji
Abstrakty
W opracowaniu podjęto próbę interpretacji strategii marketingowej, która w opinii autora może stanowić podstawę do odnalezienia jednolitego sposobu rozumienia tego terminu. W pracy omówiono ogólne stanowisko, przedstawiające w sposób analityczny wybrane podejścia pojmowania strategii marketingowej.
This article attempts to interpret the concept of marketing strategy in a marketing-oriented environment. The article's points of departure arise directly from the nature of the marketing-orientation. The strategy is understood as a nexus of rules and principles forming a framework for the operational activities of firms as they build relations with their immediate environments, and with the particular elements that compose them. Understood in this way, strategy is a string of components creating a hierarchically ordered system determined by how important the particular elements of the environment are to the firm. These elements include: creating the market field, customer-oriented strategy, competitor-oriented strategy, intermediary-oriented strategy, and subsidiary entity strategy. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
63--74
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Aaby N.E., McGann A.F., Corporate Strategy and the Role of Navigational Marketing, "European Journal of Marketing" 1989, nr 10.
- Becker J., Marketing-Konzeption, Grundlagen des strategischen Marketing-Managements, Vahlen, Munchen 1988.
- Booms B.H., Bitner M.J., Marketing Strategies and Organization Structures for Service Firm. Marketing of Service, AMA, Chicago 1981.
- Boyd Jr H.W., Walker Jr O.C., Marketing Management: A Strategic Approach. R.D. Irwin, Homewood Ill 1990.
- Chandler A.D., Strategy and Structure. Chapters in the History of the American Industrial Enterprise, The MIT Press, Cambridge Mass. 1962.
- Cravens D.W., Strategic Marketing. Homewood, MA Irwin. Boston 1991.
- Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 1996.
- Grzegorczyk W., Strategie marketingowe banków, PWN, Warszawa 1997.
- Keith R.J., The Marketing Revolution, "Journal of Marketing" 1960, January 24.
- Kłeczek R., Kowal W., Woźniczka J., Strategiczne planowanie marketingowe, PWE, Warszawa 1999.
- Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994.
- Kreikebaum H., Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
- McCarthy EJ., Basic Marketing a Managerial Approach, R.D. Irwin, Homewood III, Georgetown-Ontario 1981.
- McCarthy E.J., Perreault W.D., Applications in Basic Marketing: Clippins from the Popular Business Press, Boston MA Irwin, Homewood III 1991.
- Meffert H., Marketing. Grundlagen der Absatzpolitik, Gabler, Wiesbaden 1986.
- Niestrój R., Przedmiot i podstawowe opcje strategii marketingowej, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, Kraków 1993, nr 411.
- Niestrój R., Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
- Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1998.
- Pierścionek Z., Strategie rozwoju firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
- Podstawy marketingu, pod red. J. Altkorna, Instytut Marketingu, Kraków 2000.
- Porter M.E., Strategia konkurencji - metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
- Prymon M., Menedżerskie i społeczne aspekty współczesnego marketingu, Ekspert, Wrocław 1999.
- Rutkowski I., Strategie marketingowe - sposoby interpretacji, "Marketing i Rynek" 1995, nr 9.
- Sławińska M., Urbanowska-Sojkin E., Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem handlowym, AE w Poznaniu, Poznań 1998.
- Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 2000.
- Stanton W., Fundamentals of Marketing, McGraw Hill, New York 1978.
- Stoner J.A.F., Wankel C., Kierowanie, PWE, Warszawa 1992.
- Vardarajan P.R., Clark T., Delineating the Scope of Corporate, Business and Marketing Strategy, "Journal of Business Research" 1994, October-November.
- Zarządzanie strategiczne. Koncepcje i metody, pod red. R. Krupskiego, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 1998.
- Żabiński L., Kategoria ogólna strategii marketingowej przedsiębiorstwa i jej ewolucja [w:] Problemy współczesnego marketingu, pod red. T. Kramera. Materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, Wyższa Szkoła Zarządzania i Języków Obcych w Katowicach, Katowice 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000014421