PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | 10 | nr 988 Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania | 109--116
Tytuł artykułu

Segmentacja rynku w ujęciu popytowym

Warianty tytułu
Market Segmentation in Demand Formulation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autorki zaprezentowały kilkuetapowy sposób segmentacji rynku uwzględniający postulaty segmentacji popytowej. Materiał do badań pochodził z ankiet, na które odpowiadały kobiety mieszkające w wylosowanych mieszkaniach. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy odzieżowej X, a celem była charakterystyka rynku przemysłu odzieżowego z wyróżnieniem cech społeczno-demograficznych konsumentów wiernych marce X. Zaproponowane podejście popytowe daje podstawy do segmentacji uwzględniającej indywidualne preferencje konsumentów.
EN
In demand approach to the market segmentation it was assumed that: observation and classification unit is single consumer, determinants of consumers' attitude are behavioural factors, map of the market in constructed on the basis of behavioural variables, categories of selected social and demographic variables should be laid on the map of the market in order to identify regularities of consumers' preferences. Method of market segmentation proposed in the paper will run in several stages. The first stage is to reduce the set of behavioural variables in order to make their presentation of their variants in two- or three-dimensional space possible. In the second stage map of the market is constructed in order to establish the points of concentration of observation units. The next stage is a trial of separation of gravity media that can be treated as the "centres" of segments of the market. The last stage consists in construction of the maps of the market in subgroups in accordance with variants of social and demographic variables and verification of correctness of segmentation. (original abstract)
Bibliografia
  • Bąk A.: Prognozowanie udziałów w rynku za pomocą conjoint analysis i łańcuchów Markowa. [w:] Mikroekonometria w teorii i praktyce. "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 320. Prace Katedry Ekonometrii i Statystyki nr 11, Szczecin 2001.
  • Begg D., Fischer S., Dornbusch R.: Ekonomia. Mikroekonomia. PWE, Warszawa 1997.
  • Hozer J.: Mikroekonometria. Analizy. Diagnozy. Prognozy. PWE, Warszawa 1993.
  • Mojsiewicz M., Wawrzyniak K.: O pewnym sposobie segmentacji rynku. [w:] Mikroekonometria w teorii i praktyce. "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego" nr 320. Prace Katedry Ekonometrii i Statystyki nr 11, Szczecin 2001.
  • Mynarski S.: Użyteczność wielowymiarowej analizy korespondencji w badaniach segmentacji i selektywności rynku. [w:] Zastosowanie metod wielowymiarowych w badaniach segmentacji i selektywności rynku. Materiały z II Warsztatów Metodologicznych pod red. S. Mynarskiego, Kraków, 30 III 1998 r.
  • Pawłowski Z.: Ekonometria. PWN, Warszawa 1980.
  • Perenc J. (red.): Analiza i funkcjonowanie rynku. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 1998.
  • Stanimir A.: Badania segmentacyjne w praktyce polskiej firmy. [w:] Taksonomia 6. Klasyfikacja i analiza danych. Teoria i zastosowania. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu" nr 817, Wrocław 1999.
  • Sztemberg M.: Wykorzystanie analizy czynnikowej do pozycjonowania kawy na rynku. [w:] Taksonomia 6. Klasyfikacja i analiza danych. Teoria i zastosowania. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu" nr 817, Wrocław 1999.
  • Walesiak M.: Metody analizy danych marketingowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000014457

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.