PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 1 | 107--121
Tytuł artykułu

Intelektualizacja przedsiębiorczości : Intelektualizacja przedsiębiorstw (tło badań empirycznych)

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Intellectualization of Business : Intellectualization of Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł dotyczył konkretnych współczesnych innowacji opartych na intelektualnie nowych koncepcjach, a jego struktura jest następująca. Najpierw zasygnalizowane zostały różne przejawy i oblicza przedsiębiorczości (w kontekście politycznym i społecznym, małych i dużych firm, itd.). Następnie przeanalizowano wzajemne związki pomiędzy przedsiębiorczością a innowacyjnością. W dalszej części dokonano wstępnej analizy przejawów i przyczyn intelektualizacji przedsiębiorstw, uporządkowanych według wymienionych w artykule deskryptorów intelektualisty. Zabieg ten pozwolił zastanowić się czy przedsiębiorczości chcą intelektualiści, czy też przedsiębiorstwa potrzebują intelektualistów. Artykuł zamyka część poświęcona skutkom procesu intelektualizacji przedsiębiorstw.
EN
The contemporary violently globalizing market can be characterized by the growing role of nonmaterial factors (mainly knowledge and the network of personal connections), chaoticness (not obvious, often hidden connections and dependences) and the dramatically increasing tempo of changes. These three factors are strictly connected with each other.To a surface observer the so outlined scene often appears as impossible to understand, and all the more to exert any direct influence upon it. However the number of enterpreneurs is increasing who are successful on it thanks to profound and differentiated knowledge, critical attitude towards the surroundings and independence. These three characteristics were used to define the traditional, distant from practice and often for different reasons offended by society intellectual. The so understood intellectual quite often however-frequently against his primary expectations and intentions-finds way today to economic activity. Effective, innovational economic activity to an increasing degree requires from the people undertaking it typically intellectual features and attitudes toward the surroundings. This comprises the essence of the intellectualization of businesses and enterprises. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
107--121
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Alvesson Mats, Social identity and the problem of loyalty in knowledge-intensive companies, Lund University, Institute of Economic Research Working Paper Series, Lund 1996/7.
  • Brunsson Niels, The Irrational Organization, John Wiley 1985.
  • Chia Robert, Teaching Paradigm Schifting in Management Education: University Business Schools and the Entrepreneurial Imagination, "Journal of Management Studies" 1996 nr 33:4, July, s. 414-415.
  • Drucker Peter, Management. Tasks, Responsibilities, Practices, Harper Colophon Books, New York 1973. Drucker Peter, Post-capitalist Society, Butterworth Heineman, Oxford 1993.
  • Etzioni Amitai, The Active Society, Collier-Macmillan, London 1968.
  • Gibb Allan, Entrepreneurship and Small Business Management: Can We Afford to Neglect Them in the Twenty-first Century Business School, "British Journal of Management" 1996 vol. 7, s. 309-321.
  • Gibbons Michael (i inni), The New Production of Knowledge, Sage, London 1994.
  • Gouldner Alvin, Cosmopolitans and locals: toward an analysis of latent social roles, "Administrative Science Quarterly" 1957 nr 2, s. 281-306.
  • Gruszecki Tomasz., Przedsiębiorca w teorii ekonomii, Cedor, Warszawa 1994.
  • Highfield Roger i Carter Paul, Prywatne życie Alberta Einsteina, Prószyński i S-ka, Warszawa 1995.
  • Johannisson Bengt, Entrepreneurship - The Management of Ambiguity, w: Responsibility and Accounting, Thomas Polesie i Inga-Lill Johansson (red.), Lund 1992.
  • Kim W. Chan i Mauborgne Renee, Value Innovation: The Strategic Logic of High owth, "Harvard Business Review", January - February 1997, s. 103.
  • Kornhauser William, Scientists in Industry: Conflict and Accomodation University of California Press, Berkeley 1962.
  • Kwiatkowski Stefan, O psie, plocie, paradygmacie teorii organizacji i przyszłości praktyki zarządzania, "Przegląd Organizacji" 1996 nr 1.
  • Kwiatkowski Stefan, Organizacyjna rola kierownika. Studium stylów zarządzania, SGPiS, Warszawa 1970.
  • Kwiatkowski Stefan, Produkcyjne zachowanie jednostki w zespole pracowniczym, PWE, Warszawa 1967.
  • Kwiatkowski Stefan, Społeczeństwo innowacyjne, PWN, Warszawa 1990.
  • Kwiatkowski S. i Szczerba L., The principle of the formally consequent action, "Prakseologia" 1972 nr 42.
  • Landes D. S., The Unbound Prometheus, Cambridge University Press 1969.
  • Meister Jeanne, Corporate Universities, McGraw-Hill, New York 1998.
  • Midler Christophe, Zarządzanie projektami i przekształcanie przedsiębiorstw, Poltext, Warszawa 1994.
  • Nonaka Ikujiro i Takeuchi Hirotaka, The Knowledge Creating Company, Oxford University Press, New York -London 1995.
  • Peters E. E., Teoria chaosu, WJG Press, Warszawa 1997.
  • Pszczołowski Tadeusz, Mała Encyklopedia Prakseologii i Teorii Organizacji, Ossolineum, Wrocław 1987.
  • Sagasti Francisco, Market Structure and Technological Behavior, maszynopis powielany, Lima 1986.
  • Schumpeter, Business Cycles, McGraw-Hill 1939.
  • Schumpeter, Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
  • Sexton Donald, Bowman-Upton Nancy, Entrepreneur ship, Macmillan 1991.
  • Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa 1983.
  • Stevenson Howard (i inni), New Business Ventures and the Entrepreneur, Irwin 1989.
  • Timmons Jeffrey, New Venture Creation, Irwin 1994.
  • Wasilewski Lesław, Kaizen, ZETOM, Warszawa 1992.
  • Wielka Encyklopedia Powszechna, PWN, Warszawa 1965.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000015859

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.