PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 3 | 147--158
Tytuł artykułu

Strategia kreowania wizerunku gminy turystycznej

Warianty tytułu
The Srategy of Creating the Image of Tourist Commune
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Gminy poszukują źródeł przewagi konkurencyjnej. Jednym z nich jest wizerunek, który może stać się skutecznym narzędziem tworzenia przewagi konkurencyjnej, pod warunkiem wprowadzenia i wdrożenia strategii kreowania nim, opartej na badaniach marketingowych. Celem opracowania było przedstawienie przesłanek formułowania strategii kreowania wizerunku, a także zidentyfikowanie i opisanie mieszanki instrumentów image. Ponad to, w artykule przedstawione zostały podmioty strategii, poprzez wskazanie funkcji, jakie pełnią na etapie planowania, realizacji i kontroli strategii, oraz adresaci działań marketingowych gminy.
EN
The article describes definition of image as a mental picture of organizations, that people have in their minds. Exactly an image is the impression of the person, company or institution that is held by one or more publics. An image is not a picture, that is it is not a detailed representation it is rather a few details softened with the fuzziness of perception. The image is a strategic tool for companies, organizations, communes of creating competitive advantage. A subject has it when it can deliver to customers the offer becomes aware of them as unique. An image is not equal to identity. Image is a projection of people's minds, not a real picture. Therefore two different minds may held different image of commune but identity remains the same. Limited access to market and capital and inclination to gain tourists and investors segments give occasion to competitive battle between regions that is similar to battle between companies. Because of that communes look for new sources of competitive advantage. One of them is an image. Image may be an effective tool of creating advantage, but it is necessary to introduce strategy of creating image based on marketing and market research. The article describe several stages' process of creating image based on marketing research. It mentions the tools of creating reputation (personnel, promotion--mix, price, corporate design) and their application for commune. In article we present customers and subjects of creating image and their part in the process. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
147--158
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bąk S. A., 1990, Promocja produktu turystycznego w obrocie z krajami o gospodarce rynkowej, Monografie - Ruch turystyczny, SGPiS, Warszawa.
  • Czornik M., 1998, Promocja miasta, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice.
  • Fabiańska K., Jędralska K., Rokita J., 1994, Zarządzanie przedsiębiorstwem a konkurencja rynkowa, PETEX sp. z o.o., Katowice.
  • Fonfara K., 1999, Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Frankowski Z., 1997, Rozwój marketingu terytorialnego - dylematy, "Człowiek i środowisko", tom 21, nr 2.
  • Huber K., 1994, Image, czyli jak być gwiazdą na rynku, Business Press Ltd., Warszawa.
  • Kłeczek R., Kowal W., Woźniczka J., Strategiczne planowanie marketingowe, PWE, Warszawa.
  • Kotler Ph., 1980, Marketing management. Analysis, planning and control, Prentice Hali, Englewood Cliffs.
  • Kotler Ph., Haider D. H., Rein L, 1993, Marketing places, attracting investment, industry and tourism to cities, states and nations, New York, The Free Press.
  • Limański A., Śliwińska K., 1997, Marketingowe wyposażenie produktu, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice.
  • Łuczak A., 1999, Miasto i produkt miejski jako zagadnienie marketingowe, "Samorząd terytorialny", nr 11.
  • Mili R. C., Morrison A. M., 1985, The Tourism System. Introductory Text, Englewood Cliffs, New Jersey, Prentice Hali.
  • Pluta-Olearnik M., 1993, Marketing usług, PWE, Warszawa.
  • Rękom J., 1997, Deriving an operational measure of corporate identity, "European Journal of Marketing", nr 5, 6.
  • Riel C., Balmer J., 1997, Corporate identity: the concept, its measurement and management, "European Journal of Marketing", nr 5, 6.
  • Sumień T., 1997, Marketing obszarowy miast, gmin i regionów - ważny instrument promocji rozwoju zrównoważonego, "Człowiek i środowisko", tom 21, nr 2.
  • Szromnik A., 1997, Marketing terytorialny - geneza, rynki docelowe i podmioty oddzialywania miasta, w: Domański T. (red.), Marketing terytorialny. Strategiczne wyzwania dla miast i regionów, Centrum Badań i Studiów Francuskich, Instytut Studiów Międzynarodowych Uniwersytet Łódzki, Łódź.
  • Urząd z certyfikatem jakości, 2000, "Dziennik Zachodni", 28.08.
  • Wójcik K., 1996, Public relations od A do Z, tom I, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa, s. 83.
  • Wrzosek W., 1999, Przewaga konkurencyjna, "Marketing i rynek", nr 7.
  • Wysocka E., 1998, Podstawy metodyczne strategii rozwoju województw i gmin, "Człowiek i środowisko", tom 22, nr 3.
  • Zróżnicowanie poziomu konkurencyjności województw Polski południowej. Materiały konferencyjne pod red. A. Klasika, F. Kuźnika. Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 1997.
  • Żabińska T., 1999a, Orientacja marketingowa gminy (podstawy, kierunki rozwoju), w: Zabiński L. (red.), Orientacje marketingowe podmiotów gospodarczych - podstawy teoretyczno-metodyczne, kierunki badań, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice.
  • Żabińska T., 1999b, Podstawy budowy systemu informacji na potrzeby wyboru strategii rozwoju regionu turystycznego. Studia ekonomiczne, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice.
  • Żabińska T., Zabiński L., 1996, Marketing strategiczny gminy (refleksje teoretyczno-metodyczne), w: Zarządzanie rozwojem gminy w zespołach miejsko-przemysłowych, materiały konferencyjne pod red. F. Kuźnika, PTE, Katowice.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000015887

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.