PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 625 | 41--58
Tytuł artykułu

Preferencje konsumenckie w zakresie opakowań napojów bezalkoholowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumers' Preferences Regarding Non-alcoholic Beverages
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Opracowanie stanowi próbę analizy wpływu rosnącej roli tworzyw sztucznych, a szczególnie PET w produkcji opakowań na stan środowiska naturalnego. Ze względu na dynamiczny wzrost udziału tego tworzywa na rynku materiałów opakowaniowych, pojawiły się pewne zagrożenia, jak również szanse dla środowiska naturalnego. W związku z tym przeprowadzono badania mające na celu określenie świadomości ekologicznej Polaków, głównie studentów krakowskich uczelni i ich preferencji odnośnie do opakowań.
EN
The paper presents the results of a questionnaire survey carried out among 156 persons, the aim of which was to examine ecological consciousness of the respondents and their preferences regarding the packaging of noncarbonated non-alcoholic beverage. The results of the survey show that as regards beverages and mineral water, the type of packaging that is bought most often is the PET bottle. The analysis of the results of the research shows that part of consumers when buying beverages pay attention to the sort of packaging, which demonstrates that this is an important factor shaping the demand for a given product. As regards the sort and amount of beverages, in Poland it is carbonated mineral water that is bought in greatest amounts, followed by noncarbonated fruit beverages, noncarbonated mineral water, carbonated refreshing beverages. Considering the fact that among consumers the most popular packaging for refreshing beverages and mineral water is a nonreturnable PET bottle, and for fruit beverages it is a multilayer laminate box, it can be concluded that these sorts of packages are used in greatest amounts. In this connection it is necessary to draw attention to the effect of nonreturnable PET bottles on the environment. The attitude of the society to the problem of waste separation and collection is of special importance. As one can see from the survey, in Poland the system of waste management is far below the standards applied by developed contries: as only less than half of the respondents answered that there were containers for sorting wastes in their surroundings, and from that number only 48% of the surveyed discharged used packages to those containers. An optimistic phenomenon is that 75% of the respondents said they would pay more for a product if they knew that its packaging was not harmful to the environment. And more than half of the surveyed pay attention to ecological marks. From among those mentioned in the questionnaire, the recyc1ability symbol was known best. It is also gratifying that among the suggested usable properties of packages, friendliness to the environment was ranked third, which is a signal that ecological consciousness of Poles is raising. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
41--58
Opis fizyczny
Bibliografia
  • Jakowski S., Metody oceny ekologicznej materiałów opakowaniowych, "Opakowanie" 1998, nr 4.
  • Okrzesik J., Przemysł opakowań, "Boss-Gospodarka" 200 l, nr 17-18.
  • Opakowania żywności, pod red. B. Czerniawskiego i J. Michalkiewicza, Agro Food Technology, Czeladź 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000040014

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.