Warianty tytułu
Spirit Industry Enterprice in the Transformation Period
Języki publikacji
Abstrakty
Pierwsze dziesięć lat transformacji polskiej gospodarki były okresem istotnych zmian warunków funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłu spirytusowego. Zmieniały się uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, jednak najistotniejszym z punktu widzenia przedsiębiorstw działających w sektorze wydaje się być system opodatkowania podatkiem akcyzowym. Akcyza na wyroby spirytusowe w Polsce należy do najważniejszych w Europie, a częste jej podwyżki w drugiej połowie lat 90-tych powodowały znaczne ograniczanie sprzedaży, a tym samym zmniejszenie dochodów budżetu.
First ten years of Polish transformation was period of essential changes of spirit industry conditions. External and internal conditions were changing all of the time, however most essential, from point affirms view, was system of excise tax. Excise on spirit articles in Poland belongs to the highest in Europe, and it frequent rises in second half of ninetieth's, caused limiting of sale and at the same time it put in to decrease of budget incomes. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
72--78
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- Bieńkowski W., Sadza P. (2000): Rola instytucji w poprawie konkurencyjności gospodarki - zadania dla rządu. [W:] Podedwomy H., Grabowiecki J., Wnorowski H. Konkurencyjność gospodarki polskiej a rola państwa przed akcesją do Unii Europejskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
- Gurfinkel N. (1998): Przemyt wymusił kapitulację. Rzeczpospolita, 18-19.04.
- Kotowicz-Jawor J. (2001): Szanse rozwojowe przedsiębiorstw. VII Kongres Ekonomistów Polskich, Zeszyt 4.
- Mączyńska E. (2001): Efektywność polskich przedsiębiorstw i jej pomiar. VII Kongres Ekonomistów Polskich, Zeszyt 6.
- Ryszkiewicz A. (2000): Polityka państwa w zakresie akcyzy na wyroby spirytusowe, cz. 2. Rynki Alkoholowe nr 6.
- Solska J. (1998): Słaba wódka mocne piwo. Polityka nr 30.
- Wnorowski H. (2001): Konkurencyjność branży spirytusowej a obciążenia podatkiem akcyzowym. [W:] Bossak J., Bieńkowski W. Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji. Instytut Gospodarki Światowej, Kolegium Gospodarki Światowej SGH.
- Wnorowski H. (1999): Nowe produkty w strategiach przedsiębiorstw przemysłu spirytusowego na przykładzie Polmosu Białystok. [W:] Marketing w praktyce polskiej gospodarki-doświadczenia-tendencje rozwojowe. Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Tarnów.
- Wnorowski H. (1998): Polski handel wyrobami spirytusowymi. Produkt za mało atrakcyjny. Rynki Zagraniczne nr 81.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000040030