Warianty tytułu
Poprawione rozwiązania dla zagadnienia planowania i harmonogramowania tras dla samochodów z rozmytymi oknami czasowymi klientów i rozmytym celem
Języki publikacji
Abstrakty
In this paper, we consider a vehicle routing and scheduling problem with fuzzy time windows and a fuzzy goal. A two-stage method for obtaining the improved optimal solution to the problem under consideration is presented. This method uses the constraint programming as an effective tool for solving the problem.
W artykule omówiono problem planowania i harmonogramowania tras dla samochodów w warunkach istnienia rozmytych okien czasowych klientów i rozmytego celu. Sformułowano model mieszany programowania cakowitoliczbowego bazujący na kryterium max-min i wykorzystujący zasadę uogólniania Zadeha. Rozwiązanie optymalne tego modelu, nazywane rozwiązaniem max-min optymalnym, ma tendencję obniżania stopni satysfakcji ograniczeń czasowych lub celu. W celu wyeliminowania tego mankamentu zastosowano koncepcję poprawionych rozwiązań optymalnych (Dubois i Fortemps, 1999). Zaproponowano dwuetapową metodę znajdowania takich rozwiązań, opartą na programowaniu z więzami jako efektywnym narzędziem do rozwiązywania rozpatrywanego problemu.
Twórcy
autor
autor
Bibliografia
- [1] DUBOIS D., FORTEMPS Ph., Computing improved optimal solutions to max-min flexible constraint satisfaction problems, European Journal of Operations Research, 1999, 118, 95-126.
- [2] FISHER M.L., JORNSTEN K.O., MADSEN O.B.G., Vehicle Routing with Time Windows: Two Optimization Algorithms, Operations Research, 1997, Vol. 45, No. 3, May-June.
- [3] IF/PROLOG V5.0 Constraint Package. Siemens Nixdorf Informationssysteme AG, 1994.
- [4] KOBYLAŃSKI P., ZlELlŃSKl P., Fuzzy modelling with constraint technology, proceedings of EUROFUSE Workshop on Information Systems, Varenna, Italy 2002.
- [5] KOBYLAŃSKI P., KULEJ M., Vehicle Routing and Scheduling with Fuzzy Time Windows and Fuzzy Goal [in:] Proceedings of an International Conference in Fuzzy Logic and technology, 10-12 September 2003, Zittau, Germany.
- [6] KULEJ M., FLORKIEWICZ B., A heuristic algorithm for the multi-trip vehicle routing and scheduling problem with time windows, Central European Journal for Operations Research and Economics, 1997, Vol. 5, No.3/4, 295-315.
- [7] SOLOMON M.M., On the Worst-Case Performance of Some Heuristics for the Vehicle Routing and Scheduling Problem with Time Window Constraints, Networks, 1986, 16, 161-174.
- [8] SOLOMON M.M., Algorithms for Vehicle Routing and Scheduling Problems with Time Windows Constraints, Operations Research, 1987, 35, 254-265.
- [9] ZIMMERMANN H.-J., Fuzzy Set Theory and Applications, Kluwer Academic Publishers, 1991, Boston Dordrecht-London.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000121943