Warianty tytułu
Branch Competition Versus Internationalisation and Globalisation
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule dokonano analizy internacjonalizacji i globalizacji procesów konkurencji na krajowym rynku branżowym, który jest rynkiem w coraz większym stopniu otwierającym się na konkurencję zagraniczną. Konsekwencje internacjonalizacji i globalizacji dla konkurencji w branży rozpatrzono na trzech płaszczyznach: strukturalnej, behawioralnej, procesualnej.
The article provides an analysis of intemationalisation and globalisation consequences for competition on a specific domestic branch market, which is a market more and more opening up to foreign competition. Enterprises, which have been so far operating on domestic markets, make a decision to go out with their business operations (commercial or manufacturing) abroad. Some of them not only go outside their domestic markets, i.e. internationalise their activities, but even conduct their operations in a way integrated on a global scale, thus applying a global strategy. In view of such a company behaviour, in the case of many branches we may talk about intemationalisation and globalisation of competition. During the discussion over intemationalisation and globalisation consequences for branch competition, both static an dynamic aspects of the branch are taken into account. This means that changes to the branch structure are analysed along with behaviour of "domestic" enterprises as confronted with those entering the branch of foreign firms. Besides, indications are given for the global nature of competition as a process. (original abstract)
Twórcy
autor
autor
Bibliografia
- Bain J., [1968], Industrial Organization, New York, John Wiley & Sons.
- Baumol W., Panzar J., Willig R., [1982], Contestable Markets and the Theory of Industry Structure, New York, Harcourt Brace Jovanovich.
- Bengsston M., [1998], Climates of Competition, Amsterdam, Harwood Academic Publishers.
- Benzoni L., [1991], Approches de la concurrence en économie. industrielle, [w:] Traité d'Economie Industrielle, red. R. Arena, J. De Bandt, L. Benzoni, P.M. Romani, Paris, Economica.
- Gorynia M., [2000], Podstawy strategii przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, red. M. Gorynia, Poznań, AE.
- Jankowska B., [2002], Konkurencja wewnątrzbranżowa jako determinanta konkurencyjności przedsiębiorstwa, "Gospodarka Narodowa" nr 4.
- Oster S., [1994], Modern Competitive Analysis, 2nd ed., New York, Oxford University Press.
- Porter M.E., [1985], Competition in Global Industries, Boston, Massachusetts, Harvard Business Press School.
- Porter M.E., [1999], Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, Warszawa, PWE.
- Rainelli M., [1996], Ekonomia przemysłowa, Warszawa, PWN.
- Yip G.S., [1996], Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000122880