PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 1 | 77--91
Tytuł artykułu

Strategie rozwoju i konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce

Autorzy
Warianty tytułu
The Development and Competition Strategies of Small and Medium Enterprises in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W rozwoju polskiej gospodarki istotną rolę odgrywają małe i średnie przedsiębiorstwa. Dalszy rozwój firm tego sektora uzależniony jest od wdrażanych strategii. W opracowaniu wykorzystano wyniki badań własnych, których celem było poznanie przesłanek i motywów, jakimi kierują się menedżerowie podejmując się wdrożenia strategii rozwoju i konkurencji. Dla porównania wyników wykorzystano też badania innych autorów. Wyniki pokazują, że strategie MSP w Polsce dotyczą głównie działań defensywnych. Przedsiębiorstwa najczęściej realizują strategię penetracji rynku. Stosunkowo rzadko dywersyfikują swoją działalność. Głównych przewag konkurencyjnych menedżerowie dopatrują się w koncentracji na rynkowych niszach, a także w przywództwie kosztowym. Uzyskiwane przewagi nie są jednak trwałe. Korzystniejsze w tym względzie wydają się działania rzadziej obserwowane, charakterystyczne dla strategii ofensywnych.
EN
The role of small and medium enterprises is important for development of Polish economy. Further evolution of SME sector depends on initiated strategies. In this paper were used results of own researches. The main aim of research was to recognize reasons and motives which are used by managers in development and competition strategies decisions. The results was compared with other authors researches. Analyses of managers view according to strategic behaviors enables presentation of potential abilities in initiation of development and competition strategies. The researches results show SME strategies in Poland mainly refers to defensive activities. The most often enterprises realize market penetration strategy. Exceptionally, they diversify their activity. Usually the managers look for competition advantage in market niche concentration and in costs leading. This advantage is not constants. So more useful are activities, characteristic for offensive strategies but they are rarely apply. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
77--91
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • [1] Czarna lista barier dla przedsiębiorczości 2003, PKPP, Warszawa, maj 2003.
  • [2] Dean T., Brown R., Bamford Ch., Differences in Large and Small Firm Responses to Environmental Context: Strategic Implications from a Comparative Analysis of Business Formations, "Strategic Management Journal" 1998, Vol. 19.
  • [3] Grant R.M., The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation, "California Management Review" 1991, Vol. 33, No. 3.
  • [4] Janiuk L, Strategiczne dostosowanie polskich małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2004.
  • [5] Leksykon zarządzania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2004.
  • [6] Mintzberg H., Quinn J.B., The Strategy Process. Concepts, Contexts, Cases, Prentice Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey 1991.
  • [7] Olszewski M., Kondycja małych i średnich przedsiębiorstw u progu 2003 r. Raport z badań, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych, Warszawa, luty 2003.
  • [8] Przygotowanie małych i średnich przedsiębiorstw do konkurowania na rynku Unii Europejskiej, SAP Polska, maj 2003. www.sap.com (2003-06-15).
  • [9] Romanowska M. (red.): Strategiczna transformacja polskich przedsiębiorstw, SGH, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000123859

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.