Warianty tytułu
University Education of Disabled People
Języki publikacji
Abstrakty
W pracy określono wymagania osób niepełnosprawnych w stosunku do studiowania, których niespełnienie rodzi bariery. Dokonano analizy barier psychospołecznych, architektonicznych, finansowych, organizacyjnych i informacyjnych. Opierając się na wynikach badań w woj. śląskim starano się odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tylko 4 procent z 5,5 mln osób niepełnosprawnych ma wyższe wykształcenie.
The authors focus on the barriers met by disabled people eager to undertake university education. Psycho-educational, architectural, financial, organisational and information barriers are analysed in the paper. Based on results of research carried out in Silesia district, the authors raise the question why only 4 procent of 5,5 million disabled population are university graduates.
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
93--98
Opis fizyczny
Twórcy
autor
autor
Bibliografia
- [1] M. Nowak, Jakość studiowania osób niepełnosprawnych na uczelniach wyższych w województwie śląskim. Praca magisterska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Politechnika Śląska, Gliwice 2005, promotor dr inż. Mariusz J. Ligarski.
- [2] A. Kurzynowski, Osoba niepełnosprawna w polityce społecznej państwa, [w:] Polskie doświadczenia w rehabilitacji zawodowej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Krajowa Izba Gospodarczo-Rehabilitacyjna, Warszawa 2003.
- [3] St. Kostrubiec, Potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia, [w:] Polskie doświadczenia w rehabilitacji zawodowej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Krajowa Izba Gospodarczo-Rehabilitacyjna, Warszawa 2003.
- [4] R. Ossowski, Student niepełnosprawny w systemie szkolnictwa wyższego, [w:] Niepełnosprawność a edukacja akademicka, materiały konferencyjne, Łódź 2003.
- [5] S. Kontyka, Podmiotowość osób niepełnosprawnych - idea niezależnego życia, [w:] Postawy wobec niepełnosprawności, praca zbiorowa pod red. L. Frąckiewicz, Akademia Ekonomiczna, Katowice 2002.
- [6] K.D. Rzedzicka, Studiowanie osób z niepełnosprawnością w szkołach wyższych -oczywistość czy społeczny dylemat?, [w:] Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002.
- [7] Główny Urząd Statystyczny, Szkoły wyższe i ich finanse, Editorial Board, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000000126946