PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 1032 Sukces w zarządzaniu kadrami : perspektywa globalna i lokalna | 27--42
Tytuł artykułu

Poznawcze i temperamentalne uwarunkowania postaw wobec pieniędzy

Warianty tytułu
Cognitive and Temperamental Underground of Money-related Attitudes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu było zbadanie za pomocą analizy czynnikowej pozycji skali postaw wobec pieniędzy. Autorka analizowała aspekty psychologiczno-społeczne stosunku człowieka do pieniędzy. W strukturze postaw czynnikami wziętymi pod uwagę były: kontrola finansowa, władza płynąca z pieniędzy, niepokój o finanse, awersja wobec zobowiązań finansowych, łapanie okazji, złe pieniądze, gotówka. Z badania tego wynika, iż postawy wobec pieniądza mają podłoże zarówno społeczne jak i są silnie uwarunkowane temperamentalnie i poznawczo. Przy czym w systemie poznawczym czynnikami różnicującymi efektywność działania jednostki są pozytywne i negatywne postawy wobec pieniędzy.
EN
The aim of this article was to analyze the structure of money attitudes on the basis of the original Polish Money Attitude Scale (SPP [Nosal et al 2004]). Furthermore, the hypothesis about temperamental and cognitive underground of money attitudes, as an alternative to the traditional hypothesis about its formation only in the process of economic on consumer socialization in early childhood. Also, we affirm that the money attitudes are connected with the individual temporal orientation. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Bajcar B., Profile orientacji temporalnej: Wymiary i konsekwencje psychologiczne, niepublikowana rozprawa doktorska, UO, Opole 2002.
  • Cottle T. J., The Time of Youth, [w:] Gorman B. S., Wessman A. E. (red.), The Personal Experience of Time, Plenum Press, Nowy Jork 1977.
  • Furnham A., The Saving and Spending Habits of Young People, „Journal of Economic Psychology" 1999, nr 20, s. 677-697.
  • Furnham A., Kirkadily B. D., Lynn R., National Attitudes to Competitiveness, Money and Work among Young People: First, Second and Third World Differences, „Human Relations" 1994, nr 47, s. 119-132.
  • Gąsiorowska A., Adaptacja skali postaw wobec pieniądza Yamauchi i Templera (1982), Raport serii PRE Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, nr 53, PW, Wrocław 2002.
  • Gąsiorowska A., Model struktury, determinant i behawioralnych konsekwencji zakupów impulsywnych, niepublikowana rozprawa doktorska Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej, PW, Wrocław 2003.
  • Hanley A., Wilhelm M.S., Compulsive Buying: An Exploration into Self Esteem and Money Attitudes, „Journal of Economic Psychology" 192, nr 13, s. 5-18.
  • Kossowska M., Różnice indywidualne w potrzebie domknięcia poznawczego, „Przegląd Psychologiczny" 2003, nr 46(4), s. 355-373.
  • Lau S., Money: What It Means to Children and Adults, „Social Behavior and Personality" 1998, nr 26(3), s. 297-306.
  • Lim V. K.G., Teo T.S. H, Loo G.L. Sex, Financial Hardship and Locus of Control: An Empirical Study of Attitudes towards Money among Singaporean Chinese, „Personality and Individual Differences" 2003, nr 34, s. 411-429.
  • Nosal Cz., Bajcar B., Skala Orientacji Temporalnej AION-2000. Podręcznik metody, maszynopis niepublikowany (Wrocław 2002).
  • Nosal Cz., Bajcar B., Czas psychologiczny. Wymiary, struktura, konsekwencje, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 2004.
  • Nosal Cz., Borkowska A., Bajcar B., Cisek S., Czerw A., Gąsiorowska A., Małuszyński W., Piskorz Z., Struktura polskiej skali do pomiaru preferencji wobec pieniądza, „Raport serii SPR Instytutu Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej" nr 2, PW, Wrocław 2003.
  • Roberts J. A., Sepulveda C. J. M., Demographics and Money Attitudes: A Test of Yamauchi & Templer's (1982) Money Attitude Scale in Mexico, „Personality and Individual Differences" 1999, nr 27, s. 19-35.
  • Wąsowicz-Kiryło G., Pieniądze a psychologia, „Marketing w Praktyce" 2001, nr l, s. 52-56.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000046091671

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.